Jak pozyskać klientów w sklepie internetowym?

27/05/2020

Kluczowym elementem zdobycia klientów w sklepie internetowym jest pozyskanie wejść na stronę. Zrozumienie, jakimi kanałami klienci docierają do sklepu, pozwoli na skuteczniejszą reklamę i skalowanie.

Kanały wejść do sklepu internetowego

Wejścia bezpośrednie

Są to wejścia klientów bezpośrednio z adresu URL. Np. jeśli klient w przeglądarce wpisze www.demo.sote.pl lub adres podstrony, to jego odwiedziny strony zostaną zapisane jako wejście bezpośrednie (Direct). W puli tych wejść znajdzie się też wiele bezpośrednich linków z maili, komunikatorów i innych źrodeł. Dotyczy to także sytuacji, kiedy nie można przypisać wejścia do kampanii reklamowej, albo odsyłającej strony, mają na to wpływ m.in. zabezpieczenia stosowane przez klientów.

Linki z innych stron

Bardzo ważny element pozyskiwania wejść na stronę, ale także budowania pozycji w wyszukiwarkach. Wystarczy dodać link do sklepu na innej stronie. Ważne jest, by zwrócić uwagę na jakość takich linków. Zawsze powinny być one prawdziwe i na temat. Większą wartość mają linki z popularnych stron, ale warto zacząć nawet od tych mniejszych, powiązanych z branżą. Nastawienie się na ilość, bez kontrolowania jakości nie ma żadnego sensu, a co więcej może zaszkodzić pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania.

Reklama

Reklamę sklepu należy zdefiniować już na samym początku, nawet z niewielkim budżetem. Na rynku jest dwóch liczących się graczy: Google i Facebook. Lepiej zacząć od Facebooka, gdyż ma prostszy interfejs, jednak należy reklamować się w obu sieciach.

Zanim zaczniemy budować kampanię do nowych klientów, warto zdefiniować poniższe kampanie, ktore zwiększą skteczność innych reklam.

  • Remarketing Facebook.
  • Remarketing Google.
  • Google Search: Kampania związana z marką firmy.

Reklama związana z marką firmy jest często niedoceniana, a jest ona jedną z najskuteczniejszych form pozyskiwania klientów. Opłaca wyświetlać reklamę, zarówno jeśli klient wpiszę nazwę firmy, jak i adres sklepu, nawet jeśli po jego wpisaniu nasza strona pokazuje się wysoko. Jeśli my tego nie zrobimy, zrobi to konkurencja. Poza tym powielenie informacji o firmie na stronie z wynikami, zwiększa jej skuteczność.

Dowiedz się: Jak dodać pierwszą reklamę w sieci Facebooka

Wyszukiwania

Są to wejścia do sklepu z wyników wyszukiwania (najczęściej Google) z pominięciem wejść z reklamy. Jeśli informacje na naszej stronie odpowiadają temu, czego szuka użytkownik, nasza strona zostanie wyświetlona wyżej. Pojawienie się na 1 stronie wyników dla popularnych fraz często wymaga wielu miesięcy pracy nad budowaniem wartości strony, dlatego warto wykorzystać niszę i znaleźć coś, co nas wyróżnia.

Social Media

Warto promować sklep w mediach społecznościowych. Wielu klientow traktuje Social Media jako nowy kanał komunikacji i zamiast zadzwonić czy wyslać maila napiszą na Messengerze Facebooka lub przez wiadomość na Instagramie. Posiadanie nawet prostego profilu na Facebooku, Instagramie czy YouTube pozwoli na zbieranie danych i skuteczniejszą reklamę w sieciach reklamowych.

Newsletter

Baza newsletterowa ma tę zaletę, że nie jest zależna ani od Google, ani od Facebooka czy innej firmy. Jeśli zdobędziemy zainteresowanie klientów, którzy podali nam swój email, możemy skutecznie do nich dotrzeć zarówno z ciekawymi informacjami powiązanymi ze sklepem, jak i ofertą. Warto pamiętać, że wysłanie newslettera nie oznacza, że wszyscy go przeczytają. Przyjmuje się średnio, że dobry newsletter otwiera 20% klientów, a kliknie dowolny link 5%.

Podsumowanie

Świadomość kanałów pozyskiwania wejść na stronę pozwala na skuteczniejsze ich optymalizowanie i skalowanie. Wielu klientów na początku skupia się tylko na pozycjonowaniu sklepu, licząc że to jest najtańsza forma i szybko pojawią się na 1 stronie wyników. Często trafiają na firmy, które są gotowe obiecać wszystko. Na koncu okazuje się, że wybrali najdroższą formę pozyskania klienta, ktora zajmuje najwięcej czasu, zapominając o innych kanałach.

Trzeba wybrać najlepsze dla sklepu kanały dotarcia do klientów i niezależnie je optymalizować. Dobrze jest też łączyć je ze sobą np. planując newsletter, dodajmy kampanię remarketinową, żeby dotrzeć do klientów, którzy nie otworzą wiadomości. Nie skupiajmy się tylko na sprzedaży, ale na także na zaangażowaniu klientów. Zarówno Google, jak i Facebook zbierają dane z naszej strony: jak długo klienci są na naszej stronie, czy klikają linki, czy dokonują zakupów i wiele innych. Uczą się ich zachowań. Dane te możemy później wykorzystać do skutecznego pozyskania nowych klientów.


Dowiedz się więcej o sklepach internetowych i dołącz do Klubu SOTE.