Jak otworzyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż w sieci?

28/10/2021

Polski rynek e-commerce należy do jednego z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Warto zatem pomyśleć nad założeniem własnego sklepu internetowego. Wbrew pozorom nie jest to trudne. Zobacz, jak krok po kroku otworzyć swój biznes online.

Jak założyć sklep internetowy?

Dowiedz się, jak w 7 krokach założyć sklep internetowy?

  1. Załóż firmę lub rozszerz działalność.
  2. Przygotuj produkty i ofertę sklepu.
  3. Załóż sklep internetowy. Program, domena i hosting.
  4. Skonfiguruj dostawy i płatności.
  5. Dodaj regulamin sklepu.
  6. Przygotuj strategię marketingową.
  7. Rozpocznij sprzedaż i optymalizuj.

Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.


1. Załóż firmę lub rozszerz działalność

Jeśli rozpoczynasz przygodę z e-commerce i nie masz jeszcze firmy, możesz zacząć nawet bez jej rejestracji. Od 30 kwietnia 2018 roku obowiązuje Konstytucja Biznesu, którą stanowi zbiór ustaw umożliwiających prowadzenie firmy, w tym sklepu internetowego, bez rejestracji w CEIDG oraz opłacania składek ZUS.

Sprawdź, jakie warunki należy spełnić, aby nie rejestrować firmy na początku działalności: Nie musisz już rejestrować biznesu na start

Jeśli zdecydujesz się na zarejstrowanie firmy, to jedną z podstawowych form założenia biznesu, jest założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Firma w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej polega przede wszystkim na prowadzeniu działalności na własny rachunek, odpowiedzialność i ryzyko.

Dowiedz się, jak rozpocząć jednoosobową działalność gosporadczą: Jak założyć firmę w 9 krokach?

Jeśli prowadzisz już firmę, upewnij się, czy zakres działalności firmy nie wymaga aktualizacji. Wiele firm przed założeniem profesjonalnego sklepu internetowego prowadzi sprzedaż online np. na aukcjach, portalach sprzedażowych i często nie jest potrzebna specjalna zmiana w działalności firmy.

Stawki VAT w sklepie internetowym

Właściwe określenie stawek VAT w swoim sklepie ma bardzo duże znaczenie, zarówno dla kupującego, jak i dla kontrolującego nas urzędu. Stawka VAT może być inna w zależności od tego, kto i skąd dokonuje zakupu w naszym sklepie.

Dowiedz się więcej: Stawki VAT w sklepie internetowym

2. Przygotuj produkty i ofertę sklepu

Produkty w sklepie internetowym nie rożnią się bardzo od tych w tradycyjnej sprzedaży, musimy tylko inaczej na nie spojrzeć.

W sklepie tradycyjnym klient ma wszystko pod ręką, może przyjść, obejrzeć towar lub zapytać sprzedacę. W sklepie online wszystkie te informacje musimy pokazać na stronie. Zdjęcia zastąpią możliwość obejrzenia produktu, dobry opis dostarczy wiedzy na temat jego cech, działania, dodatkowo jeśli klient ma pytania, możemy odpowiedzieć na czacie online lub korzystając z poczty e-mail.

Warto się kartę produktu potraktować jako prezentację. Przygotować dobre zdjęcia, wyczerujący i ciekawy opis, dodać filmy video, instrukcje. To wszystko dodatkowo przyda się później, kiedy będziemy starać się uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Na początek możemy przygotować od 3-5 zdjęć, nawet zrobionych telefonem. Krótkie video będzie dodatkowym atutem. Opis powinien mieć minimum 300 słów, optymalnie 500. Możemy pokusić się o dłuższe opisy, np. dla wybranych produktów, które chcemy promować, ale ważne, żeby nie tworzyć sztucznych opisów tylko po to, by mieć więcej słów.

Uruchomienie sklepu składa się z wielu elementów i można dodać nawet niewielką część oferty i przejść dalej, aby poznać wszystkie elementy układanki. W późniejszym czasie możemy wrócić do uzupełnienia oferty, z większą wiedzą i bardziej świadomie będziemy dodawać nowe produkty i opisy.

3. Załóż sklep internetowy. Program, domena i hosting.

Jest to ważny element, gdyż od wyboru sklepu internetowego będą zależeć rożne elementy naszego biznesu takie jak:

  • Prezentacja i identyfikacja firmy
  • Pozycjonowanie
  • Skuteczność reklamy
  • Optymalizacja sprzedaży
  • Możliwość rozwoju

Wybór oprogramowania

Jest wiele rozwiązań na rynku i porównanie nawet kilku z nich może okazać się dość trudne. Dlatego w pierwszej kolejności warto wybrać firmę, która jest długo na rynku i ma wiele wdrożeń. Jeśli na stronie producenta jest możliwość założenia demo np. na 14 dni, skorzystajmy z tej opcji i sprawdźmy program sklepu.

Popularnym modelem oferowania sklepów internetowych jest wykupienie usługi na okres np. 1 miesiąca lub roku. Zakładając taki sklep, nie ponosimy dużych kosztów i od razu możemy rozpocząć pracę nad sklepem.

Specjalne oprogramowania tworzone lub dostosowywane na zamówienie, to zdecydowanie najtrudniejszy i najdroższy wybór. Co więcej, w takim przypadku musimy się liczyć z dużymi kosztami aktualizacji. Wyższa cena wcale nie gwarantuje tu lepszych wyników, ale na pewno dłuższy czas wdrożenia i mniejszą możliwość późniejszych zmian.

Podsumowując - wybierajmy gotowe i sprawdzone rozwiązania. Najlepiej jest założyć sklep internetowy wykupując usługę na 1 miesiąc lub rok - jeśli przetestowaliśmy dany program i wiemy, że nam odpowiada.

Sprawdźmy jeszcze, czy producent udostępnia aktualizacje programu i na jakich warunkach, by mieć pewność, że nasz biznes będzie miał wsparcie i będziemy na bieżąco z nowościami na rynku, który dynamicznie się zmienia.

Unikajmy platform, które pobierają prowizję od sprzedaży. To może się okazać bardzo niemiłą niespodzianką. Kiedy sklep odniesie sukces, często okupiony niezliczoną ilością przepracowanych dni i nieprzespanych nocy, ktoś inny będzie chciał na tym skorzystać.

Dla większych sklepów, dobrą praktyką jest wybranie rozwiązania, które pozwala na zainstalowanie sklepu na własnym serwerze lub hostingu innej firmy. Nawet jeśli korzystamy z serwerów producenta oprogramowania, to warto mieć taki wybór. Niezależność zawsze jest plusem.

Własna domena

Kiedy zakładamy sklep internetowy, musimy mieć własną domenę. Można ją zakupić najcześciej razem ze sklepem internetowym lub w firmie oferującej hosting.

Jeśli sprzedajemy w Polsce, warto mieć domenę z końcówką .pl. Dodatkowo warto wykupić inne domeny o tej samej nazwie np. z końcówką .com.pl i .com, nawet jeśli ich nie wykorzystujemy. Jeśli my nie kupimy tych domen, może je wykupić nasza konkurencja. Koszt domeny jest niewielki, w szczególności za pierwszy rok opłaty są przeważnie dużo niższe, więc warto o tym pamiętać. Aby mieć prawa do domeny, co roku należy przedłużać jej utrzymanie.

Nazwa domeny może być dowolna, ale postarajmy się nawiązać do firmy, nazwy sklepu. Im krótsza domena tym lepiej, ale bez problemów można połączyć np. 2 słowa. Więcej słów niż 2 nie jest zalecane. W nazwie domeny nie powinnio używać się przyimków, choć nie jest to zakazane. Jeśli w domenie używamy znaku “-”, jako separatora słów, to koniecznie wykupmy domenę bez rozdzielenia. I odwrotnie.

Jeszcze kilka lat temu popularne było umieszczanie słów kluczowych w nazwie domeny, aby mieć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Aktualnie nie ma to żadnego znaczenia.

Nigdy nie zakładajmy sklepu pod domeną innej firmy np. dostawcy oprogramowania, hostingu. Wyjątkiem jest adres tymczasowy. To bardzo ważne, jeśli chodzi o historię sklepu, pozycję w wynikach wyszukiwania i kwestie prawa do nazwy domeny.

Certyfikat SSL

Do domeny koniecznie trzeba dokupić certyfikat SSL, aby nasza strona była bezpieczna. Certyfikat SSL jest standardem i każdy sklep musi go mieć.

Dzięki niemu nasza strona będzie się pojawiać pod adresem zaczynającym się od https:// zamiast http:// i pojawi się kłódka informująca odwiedzających, że nasza strona jest zabezpieczona. Jeśli nie będziemy mieć certyfikatu, klientom pokaże się ostrzeżenie, a nasza strona w wyszukiwarkach nie będzie mieć szans na wysoką pozycję.

Ceryfikat należy zakupić w firmie, ktora oferuje hosting. Wiąże się to z tym, że są różne typy certyfikatów i jeśli nie jesteśmy specjalistami w tym zakresie, możemy kupić certyfikat, którego nie da się zainstalować w sklepie lub koszty jego instalacji będą wysokie. Dochodzi do tego odnowienie certyfikatu za rok, które też może wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Jeśli kupujemy certyfikat w tej samej firmie, w której mamy hosting, koszty są niewielkie, a my nie musimy się tym zajmować od strony technicznej.

Zobacz, ile kosztuje certyfikat: Certyfikat SSL

Grafika

Dobrym wyborem, szczególnie na początku działalności, jest wybranie gotowej grafiki, dostarczonej razem z oprogramowaniem sklepu. Zaletą takiego rozwiązania, jest niski koszt i czas, którego nie musimy poświęcać na projektowanie szaty graficznej.

Aktualnie standardem jest dostosowanie kolorów, banerów i elementów na stronie tak, by sklep wyglądał indywidualnie i grafika była dopasowana do naszej oferty.

Gotowa i dostosowana grafika wcale nie jest gorsza od tej projektowanej na indywidualne zamówienia, a często przewyższa ją jakością. Tutaj klucz do sukcesu zależy od pomysłu właściciela sklepu i dobrego szablonu graficznego. Idealnie, gdyby producent oprogramowania oferował aktualizację grafiki, dzięki czemu możemy korzystać z nowych funkcji programu wraz z jego rozwojem.

Zobacz przykładowe gotowe projekty sklepów.

Grafika sklepu internetowego

Jeśli sklep prowadzi sprzedaż od jakiegoś czasu i dokładnie wiemy, jakie zmiany chcielibyśmy mieć na stronie, jak lepiej dopasować prezentację oferty do specyfiki naszej branży, wtedy warto pomyśleć o indywidualnym projekcie graficznym.

Zobacz: Grafika. Projekty indywidualne.

4. Skonfiguruj dostawy i płatności.

Zanim rozpoczniemy sprzedaż w internecie musimy mieć skonfigurowane podstawowe płatności i dostawy.

Płatności online

Podstawowe metody płatności, jakie warto dodać na start w sklepie internetowym:

  • Płatność przelewem tradycyjnym.
  • Płatność przy odbiorze.
  • Płatności online przez jeden z systemów:
    • PayU
    • PayNow
    • Przelewy24
    • eService
    • InBank
  • PayPal - dla płatności zagranicznych.

Zobacz wybrane systemy płatności: Integracje płatności sklepu internetowego SOTESHOP

Aktywacja płatności online wiąże się z podpisaniem umowy z daną firmą, oferującą taką usługę, oraz skonfigurowaniem jej w sklepie. Konfiguracja najczęściej jest prosta i opiera się na wprowadzeniu odpowiednich danych w panelu sklepu.

Zanim podpiszemy umowę z firmą oferującą płatności online, upewnijmy się, że dana płatność jest obsługiwana przez oprogramowanie sklepu, z którego korzystamy. Takie integracje są bardzo zaawansowane i nie ma możliwości dodania ich na indywidualne zamówienie lub koszt takiego wdrożenia będzie bardzo wysoki.

W skrócie, sprawdzamy listę integracji płatności programu sklepu i wybieramy to, co dla nas jest najlepsze.

Zanim ruszymy ze sprzedażą, przetestujmy każdą formę platności, by mieć pewność, że wszystko jest dobrze skonfigurowane, a środki za zamówienia przekazywane są na nasze konto. Nigdy nie pomijajmy tego etapu;)

Dostawy

Podstawowe dostawy, jakie należy dodać na start do sklepu internetowego:

  • Odbiór osobisty (jeśli mamy taką możliwość).
  • Paczkomaty InPost
  • Kurier

Początkowo możemy wysyłać przesyłki nawet bez podpisania umowy, ale docelowo warto o to zadbać, żeby mieć korzystniejsze warunki.

Popularną formą promocji sklepu jest oferowanie darmowej dostawy. Można ją oferować np. dla zamowień powyżej pewnej kwoty lub dla całej oferty.

Analizując koszty dostaw, należy brać też pod uwagę koszty zwrotów i ująć je w swoich wyliczeniach.

Ważnym elementem dostaw jest rzetelna informacja. Dlatego przy produktach należy pokazywać informację o realnej dostawie i dodać odpowiednie informacje o kosztach dostawy w regulaminie.

Dobrą praktyką jest pokazanie informacji o dostawach od razu na karcie produktu przy koszyku, dzięki czemu klient wszystko ma pod ręką.

Prezentacja dostawy na karcie produktu.

5. Dodaj regulamin sklepu

Każdy sklep internetowy musi przedstawić klientom jasne reguły prawne, na podstawie ktorych prowadzi sprzedaż. Wymagane dokumenty prawne, które należy dodać na stronie:

  • Regulamin sklepu.
  • Polityka prywatności.
  • Formularz odstąpienia od umowy.

Dodatkowe informacje:

  • Regulamin w wersji angielskiej, jeśli udostępniamy sklep dodatkowo w tej wersji językowej.
  • Osobna strona z informacjami o dostawach i płatnościach.

Nie musimy tworzyć regulaminu sklepu internetowego i pozostałych dokumentów od podstaw. Możemy skorzystać z gotowego wzoru. Można go zdobyć np. u dostawcy oprogramowania lub z jednej z wielu firm prawniczych. Nie przygotowujmy regulaminu sami, bo może się okazać nieważny i może narazić nas na wysokie koszty postępowań prawnych.

Więcej w artykule: Regulamin sklepu internetowego. 5 najczęstszych błędów.

Wybierając regulamin sklepu, warto zwrócić uwagę, czy jest wersja angielska regulaminu i czy jego tłumaczenie było wykonane przez tłumacza przysięgłego. Jeśli takiej wersji nie ma, musimy się liczyć z wysokim kosztem tłumaczernia (około 1500 zł - 2000 zł netto) i aktualizacji regulaminu w przyszłości.

Sprawdź przykładowe ceny regulaminu

6. Przygotuj strategię marketingową

Strategia marletingową może być lepsza, gorsza, droższa lub tańsza w realizacji, ale niezależnie od tego, od czego zaczynamy, warto ją mieć. Zanim zajmiemy się dokładnym opracowywaniem planu, zobaczmy, jak klienci trafiają do sklepu.

7 głównych kanałów, dzięki którym pozyskujemy wejścia do sklepu internetowego.

  1. Wejścia bezpośrednie
  2. Linki z innych stron
  3. Reklama
  4. Wyszukiwania
  5. Social Media
  6. Newsletter
  7. Z polecenia

Jak pozyskać klientów w sklepie.

Dowiedz się więcej z artykułu: Jak pozyskać klientów w sklepie internetowym? 7 najważniejszych kanałów wejść.

SEO i pozycjonowanie

Każdy sklep chce, aby jego strona była na 1 miejscu w wynikach wyszukiwania. Oczywiście z samego założenia nie jest to możliwe dla wszystkich. Do SEO trzeba się przygotować. W pierwszej kolejności należy mieć dobry program sklepu, który wspiera SEO od strony technicznej. To jest bilet do dalszych działań.

Poznaj techniczne aspekty SEO jakie powinien mieć program sklepu: 33 techniczne elementy SEO

Pamiętajmy, że pozycja w wynikach wyszukiwania zależy od rankingu strony i nawet jeśli dodamy do strony najlepszy produkt i najlepszy opis, to jeśli pozycja domeny będzie niska, nie mamy szans na wysokie miejsca. Ale nic straconego, wystarczy zacząć od dłuższych słów kluczowych, które łatwiej jest pozycjonować. Z czasem kiedy domena będzie zystkiwać punkty w rankingu, będziemy mogli powalczyć o wysokie pozycje dla bardziej konkurencyjnych słów kluczowych.

Od samego początku działania sklepu, warto mieć bloga, gdyż treści tam zawarte, będą pomocne w SEO i pozycjonowaniu. Nawet jeśli teraz nie będzie to gwarantować wysokich pozycji, w przyszłości może być bardzo pomocne w ich uzyskaniu.

Można też skorzystać z profesjonalnej pomocy specjalistów od SEO i pozycjonowania, ale niezeależnie od tego, kogo wybierzemy, warto choć trochę poznać się na czym polega SEO, by lepiej zrozumieć co chcemy osiągnąć.

Reklama

Jedną z odpowiedzi na pytanie: Jak założyć sklep internetowy, który szybko się rozwija? - jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak skutecznie się reklamować? Reklama komercyjna to jedno z miejsc, które idealnie nadaje się do skalowania.

Zanim jednak zaczniemy skalowanie, warto mieć na uwadze fakt, że żle zaplanowana reklama przynosząca straty, powielona wiele razy, będzie pogłębiać złe wyniki, za to dobry plan zaplusuje wielokrotnie i pozwoli dotrzeć w krótkim czasie do dużej liczby odbiorców i klientów.

Od czego zacząć? Przy planowaniu reklamy powinniśmy rozpatrywać 3 główne miejsca:

  • Platforma reklamowa Google
    • Google
    • YouTube
    • Gmail
    • Google Shopping
    • Aplikacje mobilne
    • Sieć partnerska
  • Platforma reklamowa Facebooka
    • Instagram
    • Facebook
    • WhatsApp
    • Aplikacje mobilne
    • Sieć partnerska
  • Inna platforma reklamowa

Dowiedz się: Jak rozpocząć reklamę w internecie. 9 odpowiedzi na często zadawane pytania.

Do niedawna większość reklam była dodawana w Googe ADS lub sieci reklamowej Facebooka, jednak ostatnio popularne staje się dodanie do tej listy alternatywnych miejsc reklamowych. Mogą to być portale informacyjne lub wymiana linków partnerskich.

Niezależnie od tego, z jakiej platformy korzystamy, warto mieć jedno wspólne narzędzie mierzenia skuteczności reklamy. Jeśli mamy je w sklepie, nie musimy polegać tylko na danych z danego systemu i możemy je zweryfikować. Poza tym, ze względu na ograniczenia zewnętrznych systemów reklamowych i politykę prywatności oraz aspekty prawne, sklep może zbierać dane, które są niedostępne dla innych platfrom.

Dowiedz się, jak mierzyć skuteczność dowolnej reklamy: ADS Tracker. Mierzenie skuteczności reklamy.

Social Media

Profile w mediach społecznościowych sklepów nie muszą być nudne. Nie chodzi tu o wstawianie śmiesznych filmików i zdjęć, ale o pomocne informacje. Jeśli dodajemy wpis na blogu dodajmy też wpis w mediach społecznościowych. Będźmy tam, gdzie są nasi klienci. Odpowiadajmy na ich pytania i pomagajmy. Dla wielu klientów to własnie media społecznościowe są wygodną formą kontaktu z firmą i zamiast zadzwonić, czy napisać maila, wyślą wiadomość przez Messengera lub na Instagramie.

Na początek warto załoyć konta na platformach:

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok

Nie musimy codziennie dodawać nowych treści, ale wystarczy zaplanować dodawanie nowych wpisów lub nawet krótkich filmów video raz na tydzień, by w krótkim czasie zbudować wartościową bazę informacji, które później możemy wykorzystać w reklamie.

Dowiedz się więcej: Sklep internetowy w Social Media. 10 podstawowych zasad.

7. Rozpocznij sprzedaż i optymalizuj.

Kiedy mamy już sklep z produktami, własną domenę, program sklepu, grafikę, regulamin, skonfigurowane dostawy, płatności i jesteśmy gotowi, by rozpocząć sprzedaż, warto zrobić to jak najszybciej. Jeśli możemy rozpocząć sprzedaż, nawet z częścią oferty lub dla ograniczonej grupy odbiorców, nie musimy czekać, by ruszyć ze sprzedażą online.

Praca nad sklepem przypomina bardziej kręcące się koło niż wodospad, gdzie wszystko jest zaplanowane na samym początku, a potem nie ma już możliwości zmiany.

Kiedy uda nam się uruchomić skep, nawet w podstawowej formie, wracajmy do wcześniejszych etapów z większą wiedzą i usprawniajmy kolejne elementy. Od oferty przez marketing po dystrybucję.

Branża e-commerce bardzo dynamicznie się zmienia i wygrywają Ci, którzy potrafią szybko dostoswać się do zmian, dzięki czemu zyskują przewagę nad konkurencją. Nawet jeśli w Twojej branży są już duże sklepy, zawsze możesz znaleźć swoją niszę i być lepszy od nich. Liczy się Twoja wiedza, pomysł i pasja, bo to dzięki nim Twoj sklep będzie wyjątkowy.

Podsumowanie

Jeśli masz pytania dotyczące tego, jak założyć sklep internetowy, możesz skorzystać z naszej pomocy. Wystarczy, że napiszesz na adres e-mail office@sote.pl lub napiszesz na czacie na dole strony. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Powiązane strony

Polecane artykuły na blogu

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. 12 sprawdzonych sposobów od SOTE.

11/10/2021
Zapoznaj się z wybranymi metodami zwiększenia sprzedaży w sklepie. Obejmują ogólny proces związany ze sprzedażą w internecie i dotarciem do nowych klientów. Poznaj 12 sprawdzonych sposobów, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Praktyczne porady, które możesz zacząć wprowadzać już dzisiaj.

Pozycjonowanie sklepu internetowego SOTESHOP. 30 elementów SEO.

12/11/2020
Poznaj 33 elementy SEO, które powinien posiadać sklep internetowy. Przedstawimy wybrane mechanizmy wspomagające pozycjonowanie sklepu internetowego. Oprogramowanie SOTESHOP posiada wiele elementów wspierających indeksowanie i pozycjonowanie sklepu. Techniczne elementy SEO każdego sklepu.

Reklama sklepu internetowego. Jak zacząć? 9 pytań i odpowiedzi.

15/01/2020
Reklamowanie sklepu internetowego trzeba zacząć od dobrego zrozumienia, jak działają reklamy na Facebooku i Google. Niezależnie od tego, czy robimy to sami, czy zlecamy reklamę zewnętrznej firmie, wiedza ta jest niezbędna, by skuteczniej się reklamować.