Czy moja reklama sklepu jest skuteczna?

04/11/2020

Jest wiele metod oceniania skuteczności reklamy i składa się na to wiele parametrów, jednak jeden z elementów tej układanki jest szczególnie ważny - odpowiedź na pytanie: czy klient, składając zamówienie, wszedł do sklepu z reklamy?

Odpowiedź wydaje się bardzo prosta. Wystarczy wejść do menedżera reklam w Google Adwords albo na Facebooku i odczytać dane z raportów. NIby tak, ale dane które widzimy, należy interpretować inaczej, nie tylko w zależności od platformy Google/Facebook, ale także od typu reklamy.

Reklamy Search i Google Shopping

Przykładowo, ktoś wyszukuje w wyszukiwarce Google hasło: “Gitara”, wchodzi do sklepu i wraca po kilku dniach, żeby dokonać zakupu. System reklam Google będzie pamiętać wejście klienta i takie zamówienie znajdzie się na liście sprzedaży w danej kampanii reklamowej. Podobnie zachowują się reklamy z Google Shopping.

Reklamy Google Display & Video

Jednak jeśli ta sama osoba zobaczy naszą reklamę graficzną i tak, jak poprzednio, wróci po kilku dniach, sprzedaż nie zostanie dopisana do kampanii reklamy graficznej. Podobnie jest z reklamami video. Żeby sprzedaż była przypisana do takiego typu reklamy, klient musi wejść do sklepu i złożyć od razu zamówienie, nie jest pamiętana jego historia.

Porównywanie wyników z Google i Facebooka

Całkowicie inaczej wygląda to na Facebooku, gdzie każde wyświetlenie reklamy jest zapamiętywane i przypisywane do zamówienia. Dlatego trzeba być ostrożnym z bezpośrednim porównywaniem wyników z reklam Google i Facebooka. Warto rozpatrywać te systemy indywidualnie, gdyż, mimo iż mają wiele podobnych parametrów, to sposoby ich wyliczania mogą być bardzo różne i mieć inne znaczenie.

Sprzedaż z reklamy Google czy Facebooka?

Kolejna sytuacja to przywłaszczenie sprzedaży. Jeśli w sklepie mamy reklamy zarówno w sieci Google i Facebooka, to oba systemy czekają, by zawłaszczyć sobie zamówienie klienta. Przykładowo nasz klient widział zarówno reklamę Facebooka i Google, wchodzi do sklepu i składa zamówienie na kwotę 100 zł. Kwota ta pojawi się zarówno w raportach Google jaki i Facebooka. Każdy z tych systemów ujmie sprzedaż w zestawieniu opłacalności reklamy tak, jakby to było 2 razy po 100 zł.

Kiedy reklamujemy się w Google, to często wyświetlamy pozyskanym klientom także reklamy na Facebooku i odwrotnie. Jest to bardzo dobre podejście, ale w raportach trzeba brać pod uwagę w/w sytuację.

Pierwsze wejście z reklamy czy ostatnie?

Kiedy mamy wiele reklam, to chcielibyśmy wiedzieć, czy klient złożył zamówienie, gdyż zachęciła go pierwsza reklama, jaką zobaczył, czy ostatnia. Po stronie Google możemy wybrać, jaka opcja ma być ujęta w raportach, ale po stronie Facebooka, zawsze brane jest pod uwagę ostatnie kliknięcie.

Podsumowanie

Zrozumienie, jak działają mechanizmy reklam w Google i na Facebooku, ma duże znaczenie przy ocenie opłacalności reklam, a co za tym idzie wpływa na decyzję, czy daną kampanię skalować czy ograniczyć. Im lepiej rozumiemy, jak działają reklamy, tym skuteczniej i taniej pozyskujemy nowych klientów.

Wypełnij prosty formularz i zadaj pytanie dotyczące reklamy Google & Facebook.

Czytamy każdą odpowiedź i każda jest dla nas ważna.


Polecane artykuły