Kim są influencer, bloger, youtuber, vloger, szoper i ile kosztuje promocja w social media?

03/10/2022

Wraz z rozwojem branży e-commerce, pojawiają się nowe pojęcia określające różne osoby, takie jak: influencer, szoper, bloger, vloger, youtuber. Dowiedz się, co one oznaczają i jak wykorzystać tę wiedzę w działalności sklepu internetowego.

Infuencerzy

Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Co oznacza: influencer, bloger, youtuber, vloger, szoper?

Przyjrzyjmy się definicjom w Słowniku e-commerce. Poznajmy ogólne znaczenie poszczególnych określeń w branży e-commerce.

Influencer

Influencer - osoba posiadająca zdolność wpływania na potencjalnych nabywców produktu lub usługi poprzez promowanie lub polecanie przedmiotów w mediach społecznościowych. Influencerzy, często opłacani są przez firmy, otrzymują produkty, próbki produktów od zleceniobiorców. Naturalnymi influencerami stają się celebryci, których zachowanie, sposób życia, korzystanie z wybranych brandów, produktów, usług kształtuje potrzeby i zachowania rynku konsumenckiego.

Definicja w słowniku e-commerce: Influencer

Bloger

Bloger z angielskiego blogger «osoba prowadząca pamiętnik internetowy (blog)». Blogi są skategoryzowanymi, otagowanymi i zwykle zarchiwizowanymi tekstami, tzw. wpisami, opublikowanymi na stronie internetowej w powtarzalnym layoucie, niekiedy połączeniem tekstu z grafiką, zdjęciami, rzadko z materiałami video. Najczęściej kolejne wpisy umożliwiają wprowadzanie komentarzy przez czytelników bloga.

Definicja w słowniku e-commerce: Bloger

Youtuber

Youtuber 1. - twórca materiałów audiowizualnych zamieszczanych w serwisie internetowym YouTube bądź osoba transmitująca bezpośrednio przekaz audiowizualny, najczęściej wraz z komentarzem na żywo, 2. - osoba prowadząca profesjonalnie lub amatorsko aktywność publikacyjną w serwisie YouTube, najczęściej lokująca produkty, usługi we własnych materiałach audiowizualnych w celach marketingowych, np. promocja, reklama zleceniodawcy.

Definicja w słowniku e-commerce: Youtuber

Vloger

Vloger z angielskiego vlogger - twórca materiałów audiowizualnych prezentujący własne opinie, idee, w postaci videodziennika (vloga, videopamiętnika), zamieszczanego w social mediach i serwisach umożliwiających publikowanie autorskich treści, zwłaszcza w serwisie internetowym YouTube.

Definicja w słowniku e-commerce: Vloger

Szoper

Szoper z angielskiego shopper - 1. «osoba dokonująca zakupów w sklepie», 2. - osoba dokonająca zakupów w sklepie na żądanie, zlecenie klienta. Szoper może, ale nie musi być konsumentem. Szoper nie jest kurierem ani kierowcą dostarczającym zakupy.

Definicja w słowniku e-commerce: Szoper

Ile płaci się za promocję produktów?

Dla wielu influencerów promowanie produktów to bardzo ważny i często znaczący element w budżecie. Coraz częściej za takimi promocjami stoją wyspecjalizowane firmy, ktore starają się wynegocjować jak najlepsze warunki dla swojego klienta. Mając świadomość stawek w branży i porównanie różnych platform social media, będzie nam łatwiej oszacować koszty.

Influencer to nie celebryta. Nie musi być znany z ekranów telewizcji. Dla niego potwierdzeniem popularności jest zasięg w mediach społecznościowych oraz ilość interakcji odpowiadających za wiarygodność. Jeśli dana osoba jest mniej popularna, nie oznacza to, że nie warto podjemować z nią współpracy. Kluczem jest to, aby to czym się zajmuje, pasowało do naszej branży.

Najdroższa jest promocja na YouTube, stawki są nawet 10x wyższe niż na Instagramie. Ma to związek z tym, że na YouTube zatrzymujemy użytkowników na dłużej, dużo większa jest też skuteczność takiej promocji. Najszybciej influencerzy zdobywają fanów na TikToku, ale zaangażowanie ich jest bardzo małe, a co za tym idzie, koszt jest niższy.

Stawki za promowanie produktów są różne w zależności od platformy. Poniżej zestawienie stawek określanych na podstawie ilości fanów (followerów/subskrybentów). Cena w USD podana za 1000 fanów dla danego profilu na rynku międzynarodowym.

  • YouTube: 100 USD (10% ilości fanów)
  • Instagram: 10 USD (1% ilości fanów)
  • TikTok: 2.5 USD (0.25% ilości fanów)

Źródło: Artlist.io

Stawki w poszczególnhych krajach mogą sie różnić, ale udział procentowy jest podobny. Dla polskiego rynku e-commerce można przyjąć stawkę wyjściową 100-200 zł - za post reklamujący naszą ofertę na kanale z 1000 subskrybentów na YouTube.

Często influencerzy proponują promocję na wielu platformach, dlatego warto znać te porównania i różnicować koszty w zalezności od platformy. Do w/w kosztów najczęściej dochodzi jeszcze koszt przygotowania materiałów - cena taka jest ustalana indywidualnie.

Ile zarabia szoper?

Praca szopera stała się popularna w trakcie pandemii, kiedy część osób nie mogło robić zakupów. Nawet jeśli byli to znajomi lub rodzina i zakupy robiliśmy za darmo, to w pewnym sensie stawaliśmy się szoperami. Coraz więcej osób zaczyna zajmować się tym na poważnie i oferować usługi zakupów dla innych. Dotyczy to zarówno zakupów w sklepach tradycyjnych jak i w sklepach internetowych. Usługi wirtualnego "szopera" oferują też niektóre sklepy internetowe.

Dowiedz się więcej: Ile zarabia szoper?

Współpraca z blogerami, ile kosztuje?

Podejmują współpracę z blogerami mamy dodatkowy bonus, w porównaniu z promocją tylko w social media, lepsze pozycjonowanie naszej strony. Każdy link prowadzący do naszej strony, zwiększa jej wartość. Waga linków nie jest zawsze taka sama, kluczowe są: ranking domeny, z której prowadzi link, i dopasowanie treści strony. Jeśli na blogu pojawia się artykuł o naszej ofercie i do tego są tam inne artykuły z naszej branży, to jest to dokładnie to czego szukamy.

Mając na uwadze ważność linku, nie możemy o nim zapomnieć!

W social media do ceny brana pod uwagę jest liczba fanów i ich aktywność, w przypadku bloga kluczowe są dane z Google Analytics - ilośc odwiedzin i czas spędzany na stronie. Dodatkowo dane te są mierzone w dłuższym okresie np. 3-6 miesięcy. Blogerzy często prowadzą także swoje profile mediach społecznościowych i często dodanie nowego artykułu na blogu jest powiązane z dodaniem informacji w social media, co oczywiście może, ale nie musi być ujęte dodatkowo w kosztorysie.

W przypadku blogerów cena za promocję jest indywidualna, ale warto wesprzeć się w/w danymi dotyczących kosztów promocji w portalach społecznościowych - da to nam to lepszy punkt wyjścia.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Powiązane strony

Polecane artykuły na blogu

Jak założyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż w sieci?

28/10/2021
Polski rynek e-commerce należy do jednego z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Warto zatem pomyśleć nad założeniem własnego sklepu internetowego. Wbrew pozorom nie jest to trudne. Zobacz, jak krok po kroku otworzyć swój biznes online.

Jak założyć hurtownię internetową z SOTE?

22/06/2022
Wraz z rozwojem rynku e-commerce i sklepów internetowych, zwiększa się zapotrzebowanie na nowe produkty, a co za tym idzie, popularność hurtowni. Dowiedz się, jak założyć hurtownię internetową i zaoferować swoje produkty innym firmom w modelu b2b.

Ile kosztuje sklep internetowy? Cena sklepu, modele rozliczeń, abonament, dodatki, aktualizacje.

05/01/2022
Cena sklepu internetowego zależy od wielu elementów. W tym artykule przedstawiamy różne modele rozliczeń, koszty dodatkowe i postaramy się odpowiedzieć ile naprawdę kosztuje sklep w ciągu roku.