vloger z angielskiego vlogger «twórca materiałów audiowizualnych prezentujący własne opinie, idee, w postaci videodziennika (vloga, videopamiętnika), zamieszczanego w social mediach i serwisach umożliwiających publikowanie autorskich treści, zwłaszcza w serwisie internetowym YouTube».
Vloger tworzy vlog
Vloger zajmuje się tworzeniem internetowego pamiętnika, videodziennika, czyli vloga. Vloger publikuje filmy ze swoimi przemyśleniami, komentarzami do zastanej rzeczywistości, prezentujące aktywność w czasie wolnym (sport, turystyka, kulinaria) lub specjalistycznie opisuje własne zmagania z przedmiotem swoje zainteresowania (np. wędkarstwo, modelarstwo, rękodzielnictwo itp.).
Zalety korzystania z usług vlogerów
Vloger to człowiek! Ludzie słuchają innych, patrzą im w oczy, interpretują nie tylko słowa, ale również przekaz multimodalny: mimikę, gesty, barwę głosu, melodię mowy, akcenty itd.
Oglądających fascynuje życie codzienne lub pasja vlogerów.
Publikowane treści są subiektywne, z mocno zaznaczonym „ja” autorskim, stąd wywołują interakcję, aktywność odbiorców.
Vlogi mogą być publikowane cyklicznie, co powoduje nawiązanie relacji, więzi między vlogerem a odbiorcami.
Vlogowanie może być formą marketingu, w której wykorzystuje się opowieść w formie wideo. Vloger do swego vloga wprowadza treści marketingowe zlecenodawcy (np. lokowanie produktu).
bloger
z angielskiego blogger «osoba prowadząca pamiętnik internetowy (blog)». Blogi są skategoryzowanymi, otagowanymi i zwykle zarchiwizowanymi tekstami, tzw. wpisami, opublikowanymi na stronie internetowej w powtarzalnym layoucie, niekiedy połączeniem tekstu z grafiką, zdjęciami, rzadko z materiałami video. Najczęściej kolejne wpisy umożliwiają wprowadzanie komentarzy przez czytelników bloga. influencer
«osoba posiadająca zdolność wpływania na potencjalnych nabywców produktu lub usługi poprzez promowanie lub polecanie przedmiotów w mediach społecznościowych». Influencerzy, często opłacani są przez firmy, otrzymują produkty, próbki produktów od zleceniobiorców. Naturalnymi influencerami stają się celebryci, których zachowanie, sposób życia, korzystanie z wybranych brandów, produktów, usług kształtuje potrzeby i zachowania rynku konsumenckiego. szoper
z angielskiego shopper 1. «osoba dokonująca zakupów w sklepie», 2. «osoba dokonająca zakupów w sklepie na żądanie, zlecenie klienta». Youtuber
1. «twórca materiałów audiowizualnych zamieszczanych w serwisie internetowym YouTube bądź osoba transmitująca bezpośrednio przekaz audiowizualny, najczęściej wraz z komentarzem na żywo», 2. «osoba prowadząca profesjonalnie lub amatorsko aktywność publikacyjną w serwisie YouTube, najczęściej lokująca produkty, usługi we własnych materiałach audiowizualnych w celach marketingowych, np. promocja, reklama zleceniodawcy».