Czym się różni b2c i b2b oraz co oznaczają skróty: c2c, f2c, b2e?

04/10/2022

W branży e-commerce często trafiamy na skróty b2c i b2b. Warto wiedzieć czym się one różnią i jakie konsekwencje ma odpowiednie określenie profilu działalności i klientów. Warto też poznać nowe rodzaje prowadzenia sprzedaży c2c - wykorzystywane np. na portalach ogłoszeniowych, f2c pojawiające się w dropshippingu i b2e - wykorzystywane wewnątrz przedsiębiorstwa.

B2B B2C

Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Definicje B2C, B2B, C2C, F2C, B2E

Na początek zajrzyjmy do słownika e-commerce i wypiszmy co oznaczają skróty: b2c, b2b, c2c i f2c. Poznanie ich znaczenia pozwoli nam lepiej określić profil działalności i podejmować lepsze decyzje dostsowane do odpowieniego profilu firmy.

B2C

B2C z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-consumer, business-to-client «rodzaj relacji biznesowej między firmami a klientami indywidualnymi». Obecnie ten kontakt zdominował handel za pośrednictwem Internetu, czyli e-commerce. Słownik e-commerce:b2c

B2B

B2B z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-business - rodzaj relacji biznesowej między firmami» Model biznesu B2B może dotyczyć ze świadczeniem usług lub być związany z dostarczaniem produktów. Słownik e-commerce: b2b

C2C

C2C z angielskiego, skrót od wyrażenia consumer-to-consumer - rodzaj relacji rynkowej opierającej się na kupnie/sprzedaży dóbr lub usług między klientami indywidualnymi przy wykorzystaniu platformy umożliwiającej przeprowadzenie transakcji lub za pośrednictwem innego instrumentu sprzedażowego oferowanego przez firmę zewnętrzną. Słownik e-commerce: c2c

F2C

F2C z angielskiego, skrót od wyrażenia factory-to-consumer «rodzaj relacji handlowej opartej na bezpośredniej transakcji między producentem towaru a nabywcą z pominięciem łańcucha pośredników» W tym modelu biznesowym konsumenci mają możliwość nabywania dużych ilości towaru bezpośrednio od producenta (prosto z fabryki, z zakładu wytwórczego). Słownik e-commerce: f2c

B2E

B2E z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-employee «rodzaj komunikacji wewnątrzfirmowej usprawniającej jej funkcjonowanie z elementami komercyjnymi w postaci handlu elektronicznego wykorzystującego wewnętrzną sieć firmową, która umożliwia firmom dostarczanie produktów i/lub usług swoim pracownikom». Firmy wykorzystują sieci B2E do automatyzacji procesów firmowych związanych z pracownikami. Słownik e-commerce: b2e

Różnice pomiędzy sprzedażą b2c i b2b

Najpopularniejszymi formami sprzedaży są b2c i b2b. W sprzedaży b2c sklep ma dużo więcej klientów, zamawiają oni częściej, ale średnia wartość zamówienia jest niższa niż w przypadku sprzedaży klientom biznesowym. Przy sprzedaży b2b ważniejszym elemetem jest relacja pomiędzy klientem a sprzedawcą. Jest ona silniejsza, klienci potrzebują wiekszej ilości informacji, a kiedy decydują się na zrealizowanie transakcji, częściej powracają do sklepu.

Klient b2c jest bardziej wrażliwy na cenę, a klient biznesowy bardziej ceni sobie dobre rozwiązania. W pierwszym przypadku klienci kupują pod wpływem impulsu, w drugim motorem sprzedaży jest popyt ze strony klientów końcowych.

Zobacz zestawienie różnic pomiędzy B2C i B2B

B2B B2C
Ilość klientów mała duża
Średnia wartość zamówienia duża mała
Relacje z klientem bliskie bezosobowe
Sprzedaż Konsultacyjna Przekonywanie klienta
Impuls sprzedaży Popyt Marketing
Duża wrażliwość na cenę tak nie

Dowiedz się więcej o różnicach pomiędzy b2c i b2b: Czym różni się B2B od B2C?

Sprzedaż C2C

Coraz popularniejszą w ostatnich latach jest sprzedaż c2c - czyli pomiędzy konsumentem i konsumentem. Są to różnego rodzaju portale ogłoszeniowe i aplikacje sprzedażowe, takie jak np. olx.pl, https://www.allegreolokalnie.pl, https://www.vinted.pl i wiele innych. Sprzedaż c2c nie oznacza, że nie pojawiają się tam firmy, jednak, dodając swoją ofertę w takich miejscach, muszą one wpasować się w model danej platformy.

Jest to bardzo szybko rozwijająca się gałąź e-commerce i warto pojawić się ze swoją ofertą także na portalach, ktorych główną cechą jest sprzedaż c2c. Poniżej szacowana ilość odwiedzających miesięcznie dla podanych serwisów oraz wykresy pokazujące trendy zmian z ostatniego roku.

OLX OLX

Allegro Lokalnie Allegro lokalnie

Vinted Vinted

Metodologia obliczania szacunkowych odwiedzin: dane na podstawie raportów Ubersuggest - określają szacowaną ilość organicznych wejść z wyszukiwania Google na strony www.

Hurtownie, dropshipping i f2c

Model sprzedaży, który, za sprawą dropshippingu, staje się coraz bardziej popularny to f2c - factory to consumer. W f2c towar wysyłany jest bezpośrednio od producenta (fabryki) do klienta. Jest to rozwiązanie stosowane w części sklepów internetowych korzystających z integracji z hurtowniami. Sklep prezentuje ofertę hurtowni/producenta, dociera do klientów i zbiera zamówienia, które następnie są realizowane bezpośrednio z poziomu hurtowni/producenta i wysłane do zamawiającego.

Dowiedz się, co to jest dropshipping: Dropshipping

Model sprzedaży B2E

Jest to model, który polega na sprzedazy produktów wewnątrz firmy. Wykorzystywany jest przede wszystkim w dużych firmach, gdzie stosowane są specjalne dedykowane rozwiązania e-commerce, jednak coraz bardziej popularne jest uruchomienie gotowych platform sklepowych do stworzenia wewnętrznego sklepu, także w mniejszych przedsiębiorstwach. Dodatkowo taka forma pozwala na dokładne poznanie i przetestowanie rozwiązań technologicznych, jakie stosowane są na zewnątrz w modelu b2c i b2b.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, jaki model stosujemy w swoim sklepie, warto dobrze go poznać, aby lepiej optymalizować sprzedaż i skuteczniej docierać do klientów. Jeśli prowadzimy sprzedaż, zarówno b2c jak i b2b, dobrze jest przygotować niezależne strategie działalności firmy dla obu modeli.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Powiązane strony

Jak założyć hurtownię internetową z SOTE?

Jak założyć hurtownię internetową z SOTE?

22/06/2022
Wraz z rozwojem rynku e-commerce i sklepów internetowych, zwiększa się zapotrzebowanie na nowe produkty, a co za tym idzie, popularność hurtowni. Dowiedz się, jak założyć hurtownię internetową i zaoferować swoje produkty innym firmom w modelu b2b.
Jak założyć sklep internetowy -  kompleksowy poradnik.

Jak założyć sklep internetowy - kompleksowy poradnik.

28/10/2021
Jeśli jesteś właścicielem małej firmy lub chcesz rozpocząć działalność jako sprzedawca online, założenie sklepu internetowego może być dla Ciebie niezwykle opłacalne. W dobie rosnącego znaczenia e-commerce i coraz większej liczby zakupów dokonywanych przez internet, rynek jest bardzo konkurencyjny, ale jednocześnie pełen możliwości. W tym poradniku przedstawiamy kompleksowe wytyczne dotyczące założenia i prowadzenia sklepu internetowego, które pomogą Ci z sukcesem rozpocząć swoją przygodę z e-commerce.
Ile kosztuje sklep internetowy? Cena sklepu, modele rozliczeń, abonament, dodatki, aktualizacje.

Ile kosztuje sklep internetowy? Cena sklepu, modele rozliczeń, abonament, dodatki, aktualizacje.

05/01/2022
Cena sklepu internetowego zależy od wielu elementów. W tym artykule przedstawiamy różne modele rozliczeń, koszty dodatkowe i postaramy się odpowiedzieć ile naprawdę kosztuje sklep w ciągu roku.