C2C z angielskiego, skrót od wyrażenia consumer-to-consumer «rodzaj relacji rynkowej opierającej się na kupnie/sprzedaży dóbr lub usług między klientami indywidualnymi przy wykorzystaniu platformy umożliwiającej przeprowadzenie transakcji lub za pośrednictwem innego instrumentu sprzedażowego oferowanego przez firmę zewnętrzną».
Dlaczego kupujący korzystają z C2C?
Zalety relacji C2C:
dostępność (zakupy na żądanie),
zaktualizowane strony internetowe z danymi,
bezpośrednia sprzedaż produktów innym konsumentom gwarantuje większe zyski,
niskie koszty transakcji,
bezpośrednie relacje (łatwiejsza i szybsza komunikacja między sprzedawcą i klientem).
Podstawowe zagrożenia C2C:
niższy stopień bezpieczeństwa płatności,
możliwość oszustwa,
niezadowalająca jakość produktów z powodu braku kontroli.
C2C w sieci i w formie tradycyjnej
Platformy sprzedażowe zapewniają możliwość dokonania transakcji, np. w formie aukcji, komunikacji między klientami, pozostawiania informacji przez klientów i sprzedawców, np. na forach, w postaci sformalizowanej oceny produktu, kontaktu, ocen jakości obsługi itp.
B2B
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-business «rodzaj relacji biznesowej między firmami» Model biznesu B2B może dotyczyć ze świadczeniem usług lub być związany z dostarczaniem produktów. B2C
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-consumer, business-to-client «rodzaj relacji biznesowej między firmami a klientami indywidualnymi». Obecnie ten kontakt zdominował handel za pośrednictwem Internetu, czyli e-commerce. B2E
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-employee «rodzaj komunikacji wewnątrzfirmowej usprawniającej jej funkcjonowanie z elementami komercyjnymi w postaci handlu elektronicznego wykorzystującego wewnętrzną sieć firmową, która umożliwia firmom dostarczanie produktów i/lub usług swoim pracownikom». Firmy wykorzystują sieci B2E do automatyzacji procesów firmowych związanych z pracownikami.