B2B z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-business «rodzaj relacji biznesowej między firmami» Model biznesu B2B może dotyczyć ze świadczeniem usług lub być związany z dostarczaniem produktów.
Co obejmuje relacja B2B?
B2B
B2C
bliskie relacje z klientem
niewielu klientów
popyt ze strony konsumentów końcowych, mniejsza wrażliwość na cenę
sprzedaż konsultacyjna
bezosobowa, masowa komunikacja
wielu klientów
konsumenci stymulowani przez marketing, niezwykle wrażliwi na wartość
przekonywanie konsumenta
B2B to przede wszystkim:
przygotowanie ofert,
przygotowanie zamówień,
potwierdzania zamówień,
płatności,
realizację transakcji,
poszukanie nowych ofert.
B2B to także działania marketingowe nastawione na kontakty z klientami biznesowymi (firmami).
B2C
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-consumer, business-to-client «rodzaj relacji biznesowej między firmami a klientami indywidualnymi». Obecnie ten kontakt zdominował handel za pośrednictwem Internetu, czyli e-commerce. B2E
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-employee «rodzaj komunikacji wewnątrzfirmowej usprawniającej jej funkcjonowanie z elementami komercyjnymi w postaci handlu elektronicznego wykorzystującego wewnętrzną sieć firmową, która umożliwia firmom dostarczanie produktów i/lub usług swoim pracownikom». Firmy wykorzystują sieci B2E do automatyzacji procesów firmowych związanych z pracownikami. C2C
z angielskiego, skrót od wyrażenia consumer-to-consumer «rodzaj relacji rynkowej opierającej się na kupnie/sprzedaży dóbr lub usług między klientami indywidualnymi przy wykorzystaniu platformy umożliwiającej przeprowadzenie transakcji lub za pośrednictwem innego instrumentu sprzedażowego oferowanego przez firmę zewnętrzną». sklep internetowy B2B «sklep internetowy prowadzący sprzedaż dla firm, dostosowany do obsługi przedsiębiorców (specjalne rabaty, rozliczenia itp.)».