F2C z angielskiego, skrót od wyrażenia factory-to-consumer «rodzaj relacji handlowej opartej na bezpośredniej transakcji między producentem towaru a nabywcą z pominięciem łańcucha pośredników» W tym modelu biznesowym konsumenci mają możliwość nabywania dużych ilości towaru bezpośrednio od producenta (prosto z fabryki, z zakładu wytwórczego).
Korzyści z wykorzystania modelu F2C
Zalety F2C:
brak pośredników,
niższa cena końcowa,
rozpoznawalność marki,
bezpośredni feedback klientów,
mniejszy indywidualny ślad węglowy.
Obciążenie modelem F2C:
organizacja sprzedaży,
rozbudowanie działu kontaktu z klientem (ostatecznym nabywcą),
logistyka (krótki termin dostawy) i magazynowanie.
Od producenta wprost do konsumenta
Przykład F2C: firma Transteel, producent mebli biurowych przeznaczonych bezpośrednio dla konsumentów (materiały firmowe)
B2B
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-business «rodzaj relacji biznesowej między firmami» Model biznesu B2B może dotyczyć ze świadczeniem usług lub być związany z dostarczaniem produktów. B2C
z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-consumer, business-to-client «rodzaj relacji biznesowej między firmami a klientami indywidualnymi». Obecnie ten kontakt zdominował handel za pośrednictwem Internetu, czyli e-commerce. C2C
z angielskiego, skrót od wyrażenia consumer-to-consumer «rodzaj relacji rynkowej opierającej się na kupnie/sprzedaży dóbr lub usług między klientami indywidualnymi przy wykorzystaniu platformy umożliwiającej przeprowadzenie transakcji lub za pośrednictwem innego instrumentu sprzedażowego oferowanego przez firmę zewnętrzną». dropshipping
z angielskiego «sprzedaż towarów zakładająca przeniesienie procesu wysyłki ze sprzedawcy na dostawcę, hurtownię, producenta» Prowadzenie sklepu internetowego wykorzystującego handlowy model dropshippingowy polega na zbieraniu zamówień od klientów. Realizacją wysyłki w dropshippingu zajmuje się dostawca towaru.