Pozycjonowanie sklepu internetowego SOTESHOP. 30 elementów SEO.

12/11/2020

Oprogramowanie SOTESHOP posiada wiele elementów wspierających indeksowanie i pozycjonowanie sklepu internetowego. Przedstawimy wybrane mechanizmy wspomagające budowanie dobrego SEO w naszym oprogramowaniu oraz sklepach i stronach internetowych.

Pozycjonowanie sklepu internetowego SOTESHOP

Poprawne SEO sklepu internetowego nie tylko polepsza widoczność w wynikach wyszukiwania Google i innych systemów indeksowania treści, ale także w mediach społecznościowych i poprawia czytelnośc informacji na stronie dla klientów.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.


30 elementów SEO sklepu internetowego

Poznaj 30 elementów SEO, które powinien posiadać sklep internetowy. W procesie optymalizacji SEO, bardzo ważnym elementem jest techniczna strona witryny, gdyż jest to bilet do dalszej optymalizacji treści. Poprawna struktura techniczna strony ma duży wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Jest to przepustka do dalszych prac nad treścią i ofertą.

  1. Meta tagi dla produktów i stron.
  2. Indeksowanie produktów i stron www sklepu.
  3. Opisy produktów.
  4. Opis kategorii.
  5. Karta produktu.
  6. Wsparcie wersji mobilnej i desktop.
  7. Wewnętrzna wyszukiwarka.
  8. Linki wewnętrzne i zewnętrzne.
  9. Własna domena.
  10. Obsługa szyfrowanych połączeń https (SSL).
  11. Blog.
  12. Indeksowanie zdjęć.
  13. Materiały video.
  14. Recenzje i oceny.
  15. Blokowanie indeksowania wybranych stron.
  16. Wyłączenie indeksowania całego sklepu.
  17. Ścieżka lokalizacji "Breadcrumbs".
  18. Nagłówek strony i stopka.
  19. Edycja adresów URL i linki kanoniczne.
  20. Hierarchia nagłówków h1, h2, h3.
  21. Sitemap - mapy serwisu dla Google.
  22. Przekierowania 301 i obsługa błędów: 404, 500.
  23. Obsługa Open Graph.
  24. Obsługa uporządkowanych danych Google.
  25. Optymalizacja szybkości wyświetlania strony.
  26. Obsługa hreflang dla sklepów w różnych wersjach językowych.
  27. Edycja plików HTML.
  28. Wsparcie dla Google Shopping.
  29. Google reCaptcha - zabezpieczenie przed robotami.
  30. Grafika.

1. Meta tagi dla produktów i stron.

Mata tagi - to specjalne oznaczenia w kodzie strony, które przekazują dodatkowe informacje o jej zawartości.

Mata tagi wykorzystywane w sklepie

  • Tytuł (meta title)
  • Opis (meta description)
  • Słowa kluczowe (meta keywords)

Obecnie wartości wpisane w meta tagach, nie mają dużego wpływu na pozycjonowanie strony. Spowodowane jest to tym, że wiele osób wykorzystywało ten mechanizm do oszukiwania i sztucznego pozycjonowania stron.

Tytuł i opis strony (meta title, meta description)

Mimo, że znaczenie tych czynników spada, to ich zawartość może być wykorzystana do przedstawienia wyniku wyszukiwania. Może, nie musi. System wyszukiwania Google sprawdza, czy zapytanie użyykownika pasuje do treści na stronie i algorytm decyduje, czy wykorzystać dane wpisane w meta tagach czy nie. Jeśli dane nie pasują, system wyszuka opis i tytuł z treści strony. Kluczowym elementem są 2 pierwsze paragrafy tekstu. Dobrą praktyką jest ujęcie nazwy sklepu/firmy w tytule.

Słowa kluczowe (meta keywords)

To element najmniej znaczący i nie ma większego wpływu na pozycję strony. Można tu dodać kilka wyrażeń pasujących do strony, ale zdecydowanie nie jest zalecane dodawanie zbyt wielu słów kluczowych i niezwiązanych z treścią strony wyrażeń, gdyż może to spowodować negatywny efekt.

Meta tagi w sklepie internetowym

W sklepie internetowym SOTESHOP meta tagi generowane są automatycznie zarówno dla produktów, kategorii, jaki i podstron. Można też indywidualnie zmienić te dane dla poszczególnych stron. Jeśli staramy się zoptymalizować wybrane strony/produkty pod SEO, opcja zmiany ręcznej może okazać się bardzo przydatna, w szczególności, jeśli dotyczy to słów kluczowych o dużej konkurencyjności, gdzie liczy się nawet najmniejszy czynnik SEO.

Dowiedz się więcej o meta tagach: Co to są meta tagi i jakie mają znaczenie?

2. Indeksowanie produktów i stron www sklepu.

Informacja o tym, czy dana strona jest zaindeksowana i znajduje się w wynikach wyszukiwania Google, jest jedym z najważniejszych elementów pozycjonowania sklepu internetowego. Nie można polepszyć pozycji strony, jeśli nie ma jej w katalogu indeksowania.

Jak sprawdzić czy dana strona jest zaindeksowana?

Najlepszym sposobem jest skorzystanie z Google Search Console. Można tam wprowdzić adres strony i sprawdzić bezpośrednio w katalogu czy dana strona jest widoczna do zaindeksowania, czy jest zaindeksowana, czy są błędy na stronie itp.

Atrybuty follow i nofollow

W raportach SEO pojawiają się określenia follow i nofollow albo np. "blocked - nofollow atrribute" i warto wiedzieć, co te określenia oznaczają.

Strony określone jako follow mogą być zaindeksowane, a strony nofollow nie. Jest to na tyle ważne, że może się okazać, że mamy wiele stron z atrybutem nofollow, przez co wartość naszej strony jest dużo niższa i tracimy wiele stron, ktore mogą zawierać treści, których szukają nasi klienci.

Strony zawierają zarówno strony indeksowane (follow), jak i takie, które nie powinny być w wynikach wyszukiwania (nofollow). Jest to poprawna sytuacja, pod warunkiem, że strony nofollow, zostały przez nas świadomie dodane.

Jeśli korzystamy z gotowego sklepu internetowego, bloga itp., oprogramowanie może pomóc nam w automatycznym określeniu, jakie dane powinny być indeksowane. Jeśli na liście nofollow znajdują się strony związane z procesem zamówienia, to tak powinno być, ale jeśli pojawiają się tam strony produktów, albo wpisy z bloga, to należy to zweryfikować.

W oprogramowaniu SOTESHOP automatycznie ideksowane są dane z głównej strony, kategorie, produkty, grupy produktów, strony www i wiele innych elementów, ktore standardowo powinny znaleźć się w wyszukiwarce, a blokowany jest sam proces zamówienia. Dodatkowo mozemy określić własne reguły indeksowania.

3. Opisy produktów.

Opis produktu jest jednym z najważniejszych elementów dobrego SEO. Jest wiele zasad i sposobów na napisanie dobrego opisu, jednak są pewne czynniki SEO, które są wspólne dla wielu raportów i warto zwrócić na nie uwagę.

Pełny opis produktu.

Ważne czynniki dobrego opisu SEO

  • Nie należy kopiować gotowych tekstów i powielać.
  • Długość opisu. Minimum 300 słów.
  • Używanie nagłówków h2, h3 i nie używanie h1. Nagłówek h1 powinien być 1 na stronie i najczęściej jest to nazwa produktu.
  • Stosowanie pogrubienia tylko na wybranych, krótkich i ważnych fragmentach.
  • Używanie słów kluczowych i wyrażeń powiązanych, ale nie za często, 2-4 razy dla tekstu o długości 300 słów.
  • Unikanie długich fragmentów ciągłego tekstu, dodawanie paragrafów.
  • Stosowanie linków wewnętrznych np. do kategorii, bloga, innych produktów.
  • Stosowanie list i tabelek.
  • Otwieranie nowych stron w osobnej zakładce.

Niezależnie od technicznych aspektów opisu, przede wszystim musi być on czytelny, zrozumiały i pomocny dla klientów. Im tekst jest bardziej naturalny, tym lepiej. Warto też wiedzieć, że linki w treści opisu są warte więcej, niż w pozostałych częściach strony.

Opis skrócony

Dodatkowo warto prezentować skrócony opis na liście produktów. Takie informacje będą procentować przy pozycjonowaniu kategorii w sklepie internetowym. pojawi się w wynikach wyszukiwania lub na liście produktów polecanych.

4. Opis kategorii.

Tutaj powinien znaleźć się krótki opis kategorii produktów. Jego głównym celem jest poinformowanie użytkownika, jakie produkty znajdzie na stronie. Nie należy przygotowywać sztucznych opisów tylko pod pozycjonowanie wynikiów w Google, bo taki opis, jeśli będzie niezrozumiały dla klienta lub zbyt długi, spowoduje, że statystyczny klient szybciej opuści stronę, a czas na stronie jest jednym z naważniejszych czynników SEO. W rezultacie zamiast polepszyć wynik, pogorszymy go.

Dobrze jest podzielić ten tekst na 2 paragrafy i brać pod uwagę to, że mogą one być wyświetlane jako opis wyniku wyszukiwania. Najważniejsze jest pierwsze 150 znaków każdego paragrafu.

Żeby mieć większą skuteczność pozycjonowania kategorii, warto dodać skrócone opisy produktów i prezentować je na liście. Zwiększy to ilość słów na stronie i daje dodatkową okazję do wyświetlenia powiązanych słów kluczowych.

5. Karta produktu.

Kartę produktów można podzielić na 4 ważne obszary:

  1. Zdjęcia produktów
  2. Strefa zakupów
  3. Potwierdzenie wiarygodności
  4. Opis produktu

Dowiedz się więcej: Karta produktu w sklepie internetowym

Karta produktu

Każdy z w/w elementów jest ważnym elementem SEO oraz wpływa na zachowanie klienta na stronie. Zalecane jest dodanie galerii 3-5 zdjęć produktu, skróconego opisu nad koszykiem, przedstawienie wiarygodnych recenzji i dodanie dobrego, rzetelnego opisu. Nawet jeśli dany klient nie dokona zakupu, a tylko pozostanie na stronie, żeby przeczytać przygotowane przez nas informacje, to jego czas spędzony na stronie, będzie pozytywnie wpływał na pozycjonowanie strony.

System wyszukiwania Google rozpoznaje produkty w sklepie internetowym i traktuje je inaczej niż zwyczajne strony. Osobno identyfikuje nazwę produktu, cenę, dostępność, recenzje itp. Dlatego ważne jest, aby korzystać z oprogramowania, które dostarcza do indeksowania dane w odpowiedniej fomie (uporządkowane dane), tak, żeby były zrozumiałe dla systemów indeksujących.

W sklepie internetowym SOTESHOP takie dane są automatycznie dodawane do każdego produktu.

6. Wsparcie wersji mobilnej i desktop.

Wyniki wyszukiwania różnią się dla komputerów typu Desktop i urządzeń mobilnych. Systemy indeksujące sprawdzają, czy dana strona dobrze prezentuje się w wersji mobilnej i wystawiają jej ocenę, która brana jest pod uwagę przy ocenie pozycji wyświetlania w wynikach wyszukiwania.

Sprawdzane jest nie tylko, czy strona poprawnie się wyświetla, ale także, czy teksty są czytelne, czy odległości między przyciskami są wygodne dla użytkownika, sprawdzany jest czas wyświetlania strony i wiele innych czynników.

Standardem jest posiadanie strony responsywnej, czyli takiej, która dostosowuje swój układ do ekranu komputera, teblet, telefonu lub innego urządzenia np. telewizora. Jeśli twoja strona lub sklep nie mają grafiki responsywnej, to warto ją jak najszybciej uaktualnić.

Zobacz przykładowe grafiki responsywne: Grafika responsywna sklepu

Grafika responsywna

7. Wewnętrzna wyszukiwarka.

Kiedy klienci odwiedzają sklep internetowy, wyszukiwarka pozwala im na znalezienie konkretnych produktów, a co za tym idzie spędzają dłuższy czas na stronie. Dobrze jest, gdy jest ona dostępna bezpośrednio z menu z opcją podpowiadania wyników.

Dodatkowo jeśli program sklepu ma opcję tworzenia dynamicznych list wyników wyszukiwania, możemy tworzyć specjalne listy z indywidualnym unikatowym adresem URL z konkretnymi wynikami wyszukiwania. Ma to bardzo duże znaczenie przy tworzeniu linków wewnętrznych. Taką opcję można wykorzystać na blogu, w opisach produktów, kategorii lub w linkach na innych stronach www.

W sklepie internetowym SOTESHOP można stworzyć dynamiczne listy wyszukiwania, nadawać im własny adres URL, tytuł i opis. Zobacz przykład konfiguracji dynamicznych list wyszukiwań: Konfiguracja wyszukiwania

Do grupowania produktów w wynikach wyszukiwania można wykorzystać ukryty opis produktu, taka funkcja jest w sklepie SOTESHOP. Taki opis nie pojawia się na karcie, ale jest brany pod uwagę w trakcie wyszukiwania. Dzięki temu możemy tworzyć dowolne listy i dodatkowo podpowiadać produkty podobne do tych, których nie mamy w ofercie.

Przeczytaj artykuł: Nowa funkcja wyszukiwania w sklepie

Wyszukiwanie

8. Linki wewnętrzne i zewnętrzne.

W sklepie internetowym mamy dwa rodzaje linków, które mają duży wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego:

  1. Wewnętrzne
  2. Zewnętrzne

W sklepie internetowym linki powinny być generowane w taki sposób, aby mozna było linkować do poszczególnych treści strony: produktów, kategorii, stron tekstowych, bloga itp. Dobrą regułą tworzenia linków SEO jest unikanie niepotrzebnych parametrów i generowanie adresów czytelnych dla użytkowników.

Co to są linki wewnętrzne?

Linki wewnętrzne to linki, które prowadzą do podstron w ramach tej samej domeny. Np. www.example.com -> www.example.com/podstrona.

Kiedy dodajemy link wewnętrzny, warto używać tekstu (tzw. anchor text), po kliknięciu którego przechodzimy do podstrony. Mogą się tam znaleźć słowa kluczowe, ale najlepiej kiedy linki odpowiadają stronie, do ktorej linkują i są dodawane naturalnie. Zalecane jest stosowanie linków wewnętrznych do produktów, kategorii, bloga, list produktów, stron www itp.

  • Linki wewnętrzne powinny być domyślnie z atrybutem "follow".
  • Jeśli dodajemy w treści np. opisu lub bloga link do dodatkowych informacji, można otworzyć je w osobnej zakładce (target="_blank"). Statystycznie takie podejście pozwala na wydłużenie czasu, jaki spędzają klienci na stronie.

Linki wewnętrzne to także linki nawigacyjne strony w menu, nagłówku i stopce.

Co to są linki zewnętrzne?

Linki zewnętrzne to linki prowadzące do innych stron internetowych w innej domenie. To także linki z innych stron prowadzące do naszej strony lub sklepu.

Przydatne zasady dotyczące linków zewnętrznych:

  • Linki zewnętrzne powinny być domyślnie z atrybutem "nofollow", chyba że linkujemy do strony powiązanej z opisywanym tematem o dużo wyższym rankingu niż nasza strona.
  • Jeśli dodajemy w treści np. opisu lub bloga link do dodatkowych informacji, należy otworzyć je w osobnej zakładce (target="_blank").
  • Słowa kluczowe w linkach zewnętrznych prowadzących do naszej strony mają coraz mniejsze znaczenie. Lepiej jest stosować nazwę strony lub dodanie jej do linku np. Słowo kluczowe example.com
  • Linkowanie do naszej strony z nazwą sklepu w linku, jest zawsze dobrym pomysłem i w najbliższych latach znaczenie tego czynnika SEO będzie rosła.
  • Linki na innych stronach do naszej domeny powinny być z atrybutem "follow", jeśli to możliwe.
  • Dobrze jest mieć linki bez tekstu w postaci URL np. https://www.example.com - takie linki często udostępniane są w mediach społecznościowych i pozytywnie wpływają na SEO. Wartość tych linków rośnie, podczas gdy wartość linków ze słowami kluczowymi spada.

9. Własna domena.

Sklep internetowy, podobnie jak własna strona www, powinien być zawsze pod indywidualną domeną. W pozycjonowaniu ważna jest historia domeny i dlatego warto mieć ją od samego początku. Wyjątek stanowi okres testowy, wtedy możemy tymczasowo mieć subdomenę np. producenta oprogramowania lub firmy hostingowej.

Kilka przydatnych zasad dotyczących wlasnej domeny:

  • Nazwa domeny powinna być możliwie krótka.
  • Jeśli domena składa się z kilku słów (zalecane maksymalnie 2), należy wykupić domeny podobne.
  • Dobrze jest, jeśli domena odpowiada nazwie firmy, sklepu.
  • Słowa kluczowe w domenie nie mają znaczenia dla SEO.
  • Domena nie powinna mieć polskich znaków. Opcja taka jest możliwa, ale wiele systemów nie akceptuje takich nazw.
  • Duże i małe litery nie mają znaczenia w nazwie domeny.

Warto pamiętać, że odkupienie domeny o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, która dotyczyła innej branży, nie ma żadnego sensu, gdyż po zmianie treści, pozycja domeny szybko spadnie. Niektóre domeny, o popularnych nazwach, są bardzo drogie i o wiele lepszym pomysłem jest znalezienie wolnej domeny i zbudowanie jej wartości.

10. Obsługa szyfrowanych połączeń https (SSL).

Kolejny element, który stał się standardem i jest wymagany dla poprawnego SEO to certyfikat SSL. To dzięki niemu przy adresie URL pokazuje się kłódka oznaczająca, że dane przesyłane pomiędzy przeglądarką a serwerem są zabezpieczone. Adresy z certyfikatem zaczynają się od https://. W wynikach wyszukiwania premiowane są strony zabezpieczone certyfikatem SSL.

Przeczytaj dodatkowe informacje o certyfikacie SSL w artykule: Jak założyć sklep internetowy?

Dodatkowe zasady dotyczące linków https:

  1. Adresy https:// powinny być używane na całej stronie.
  2. Nie powinno się załączać zdjęć z adresem http://
  3. Nie jest zalecane linkowanie do innych zasobów, które nie są na stronach szyfrowanych z https://

Program SOTESHOP obsługuje adresy szyfrowane https:// i automatycznie dodaje je do całego sklepu. Wystarczy włączenie takiej opcji w konfiguracji. Zobacz dokumentację w dziale: Bezpieczeństwo

11. Blog.

Słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarce i wyświetlane wyniki można podzielić na 3 grupy:

  1. Informacyjne
  2. Produktowe / Sprzedaż
  3. Inne

Kiedy pozycjonujemy swoją stronę lub sklep, to ważne jest, aby w pierwszej kolejności wybrać wyrażenie i słowa kluczowe, które są w 2 pierwszych grupach.

Do pierwszej grupy z całą pewnością należy blog. To idealne miejsce do tego, by przekazać naszą wiedzę klientom, pokazać, co nas wyróżnia. Przedstawić wybrane produkty, pokazać, jak ich używać, jak mogą nam pomóc, przedstawić ciekawe informacje z branży. Blog jest też dobrym miejscem do budowania pozycji słów kluczowych, na których nam zależy.

Nie wystarczy jednak jeden lub kilka artykułow. Warto zaplanować cykliczne poblikowanie nowych wpisów i poświęcić im więcej uwagi. Pamiętajmy, że artykuły są dla klientów, nie dla robotóww indeksujących. Poza tym one coraz dokładniej sprawdzają zachowania klientów po wejściu na stronę i wyżej premiują te, które są dla klientow bardziej interesujące. Postawmy na jakość, budujmy zaufanie i dzielmy się wiedzą, to zawsze się opłaca.

Niemniej jednak, przygotowując artykuł, warto znać kilka zasad, dzięki którym nasz wpis na blogu będzie lepiej oceniany.

  • Zalecana długość artykułu 500-1500 słów.
  • Dodajmy 1-5 zdjęć.
  • Używajmy linków w tekście np. do innych treści na stronie
  • Dodajmy powiązane video z YouTube.
  • Używajmy list numeryczych i punktowych.
  • Stosujmy nagłówki h2 i h3.
  • Dodajmy słówa kluczowe i powiązane wyrażenia.
  • Dodajmy powiązane linki i artykuły.

Reklama na dobre strony SEO

Jeśli mamy reklamy w wynikach wyszukiwania Google, warto reklamować najlepsze strony bloga, zoptymalizowane pod kątem SEO i mające wysoką pozycję. Mogą to być nawet pozycje rzędu: 20-30. Jeśli klienci wchodzący z wyszukiwarki są zainteresowani naszym artykułem, to z dużym prawdopodobieństwem podobnie będzie w reklamie. Dłuższy czas na stronie to tańsza reklama. Warto to wykorzystać.

12. Indeksowanie zdjęć.

Zdjęcia produktów i na blogu, to nie tylko ciekawsza prezentacja na stronie, ale także okazja do ich zaindeksowania i przedstawienia użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Aby zdjęcia lepiej były zaindeksowane, warto je opisać dodając znaczniki "alt". Zarówno w SOTESHOP jak i wielu innych programach opis taki można dodać na poziomie dodania zdjęcia lub w jego właściwościach.

Dzięki temu mozemy pozyskać dodatkowy ruch na stronie, związany z wyszukiwaniem zdjęc. Dobrą praktyką jest dodawanie, nie tylko zdjęć katalogowych, które często powatrzają się na wielu stronach, ale także własnych zdjęć produktów, nawet tych zrobionych telefonem. Takie zdjęcia są coraz bardziej popularne, pokazują produkty w realym otoczeniu, budują zaufanie i co ważne, są unikatowe.

Wyszukaj zdjęcia ze swojej branży i podejrzyj konkurencję: https://images.google.com

13. Materiały video.

Statystycznie video pozytywnie wpływa na czas spędzany przez klientów na stronie. Sprawia, że przedstawione informacje mają ciekawszą formę i są bardziej interesujące.

Są dwa rodzaje materiałów video dodawanych na stronie:

  1. Z zewnętrznych serwisów np. YouTube, Vimeo
  2. Filmy na własnym serwerze.

Filmy z YouTube

Dodając film na stronie z YouTube (lub Vimeo), nie tylko mamy ciekawszą prezentację, ale także klienci mogą odnaleźć nasz matertiał w wynikach wyszukiwania Google w sekcji video lub bezpośrednio w serwisie YouTube. W wynikach wyszukiwania Google Video nie pojawiają się materiały z mało popularnych serwisów. Najlepszym wyjściem jest dodanie video na YouTube i dołączenie do strony. Można zaobserwować regułę, że filmy z YouTube pojawiają się na szczycie listy wyszukiwań, a dopiero dalej są filmy z Vimeo i innych platform.

Filmy na własnym serwerze

Filmy na własnym serwerze to filmy, które dodajemy bezpośrednio do sklepu (strony). Nie są one dodawane do zewnętrznych serwisów.

Zalety takiego rozwiązania:

  • Szybsze wyświetlenie filmu.
  • Pełna kontrola nad prezentowanymi treściami.
  • Dowolny format prezentacji.

Wady:

  • Film nie pojawia się w wynikach wyszukiwania.
  • Zwiększa objętość strony.
  • Wykorzystuje zasoby serwera.

Jeszcze kilka lat temu, argument, że własny film zwiększa czas ładowania strony, był ważniejszy niż zachowanie użytkowników. Teraz sytuacja się odwróciła. Jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy pozycjonownaiu, jest właśnie zachowanie użytkownika na stronie i to, czy prezentowane materiały są dla niego interesujące.

W SOTESHOP zastosowane jest rozwiązanie, które pozwala na opytmalne pokazywanie video w banerach i produktach. Dzięki czemu możemy pokazać ciekawe materiały, przy zachowaniu optymalnej wagi strony.

Zobacz, jak dodać produkty video do sklepu: Galeria video produktów
Zobacz demo sklepu z elementami video: Sklep Demo z Video

14. Recenzje i oceny.

Recenzje i oceny, poza tym, że są ważnym elementem dla klientów, mogą realnie podnieśc klikalność w nasze produkty. Dane te bowiemm są prezentowane na listach wyszukiwań. Jeśli klient szuka np. butów i pokaże mu się lista stron, to wyniki z produktami, które mają recenzje, będą bardziej interesujące i częściej klikane. Większa wartość CTR to niższy koszt reklamy.

Pierwszą i najważniejszą zasadą recencji jest to, żeby były prawdziwe. Pamiętajmy, że po drugiej stronie są nie tylko klienci, ale także systemy sztucznej inteligencji, które potrafią w wielu przypadkach rozpoznać podejrzaną rcenenzję, co może skutkować zablokowaniem naszych stron.

Mając nawet kilka recenzji, warto wyróżnić te najlepsze. Dodać link do klienta, który dodał recenzję, np. do Facebooka, Imstagrama, dodać zdjęcie - jeśli mamy taką możliwość. Jeśli pokażemy taką recenzję przy koszyku, będzie to dodatkowy bonus.

Niezależnie od recenzji w sklepie, dobrze jest mieć recenzje w zewnętrznych serwisach np. w Opiniach Google, Facebooku, forach internetowych. Linki w takich miejscach najczęściej dodawane są w postaci adresu URL np. https://www.example.com/sciezka - jest to poprawna forma. Klienci nie dodają sami z siebie słów kluczowych do linków, a to jest dodatkowo premiowane przy ocenie wartości strony, do której prowadzą. Poza tym takie linki są domyślnie typu: follow - co przekazuje dodatkowe nam dodatkowe punkty.

15. Blokowanie indeksowania wybranych stron.

Nie wszystkie strony serwisu www powinny być indeksowane. Standardowo w wielu systemach do tworzenia stron lub sklepów, automatycznie z indeksowania wyłączone są niektóre strony np. odpowiadające za proces zamówienia.

Niezależnie od domyślnej konfiguracji oprogramowania, z którego korzystamy, powinniśmy mieć opcję indywidualnego definiowania stron, które chcemy wyłączyc z indeksowania. Może to być np. nowa kategoria produktów, w których uzupełniamy opis lub grupa stron dostępna tylko czasowo dla wybranych klientów itp. Sytuacji może być wiele i warto mieć możliwość definiowania, jakie strony nie mają być indeksowane.

16. Wyłączenie indeksowania całego sklepu.

Wyłączenie indeksowania całego sklepu, to podobna funkcja do blokowania indeksowania poszczególnych, tylko dla całej domeny. Jest to opcja zalecana dla nowych sklepów, które dopiero tworzą swoją ofertę i nie chcą, aby wyniki w trakcie aktualiacji oferty pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Ważne jest, aby nie zapomnieć włączyć ideksowania po zakończeniu prac.

Nie powinno się jednak stosować tej opcji, kiedy sklep jest już zaindeksowany i zmieniamy ofertę, bo możemy stracić zdobyte pozycje w wynikach wyszukiwania.

Inną metodą wykorzystania tej opcji, jest dodanie blokowania indeksowania dla wybranych subdomen, na których mamy inne serwisy, które nie są bezpośrednio związane z naszym sklepem lub stroną pod główną domeną.

17. Ścieżka lokalizacji "Breadcrumbs".

Ścieżka lokalizacji Breadcrums to linki, najczęściej znajdujące w lewej górmej części strony pod nagłówkiem, które pokazują lokalizację aktualnie oglądanej strony w serwisie. W przypadku produktu może to być np. Start->Nazwa kategorii->Produkt. Dzięki temu klienci w łatwy sposób mogą dowiedzieć, gdzie się znajdują i mogą przejść do innych stron np. kategorii.

Nie wystarczy w sklepie pokazać Breadcrums w formie linków i strzałek, trzeba je dodatkowo oznaczyć zgodnie z zaleceniami Google. Dzięki temu system indeksujący może lepiej zrozumieć strukturę całego serwisu. Dodatkowo jeśli np. w sklepie jest poprawnie zdefiniowana ścieżka breadcrumbs, to pojawi się ona na liście wyszukiwań pod tytułem stron. Jest dodatkowy element, który wyróżnia naszą stronę i poprawia klikalność na liście wyników (CTR).

18. Nagłówek strony i stopka.

Zarówno nagłówek, jak i stopka mają za zadanie ułatwić klientowi nawigację i wyszukanie informacji w serwisie. Trzeba zawsze brać pod uwagę wygląd tych elementów zarówno na komputerach typu desktop, jak i na urządzeniach mobilnbych.

Dobra konstrukcja nagłowka i stopki dodatkowo zwiększa ilość linków na stronie i wspiera powiązane słowa kluczowe znajdujące się w linkach.

Nagłówek

Elementy, które mogą znaleźć się w nagłówku:

  1. Logo.
  2. Link do strony głównej.
  3. Dodatkowy tekst.
  4. Kategorie, najlepiej rozwijane.
  5. Dodatkowe linki.
  6. Wyszukiwarka.
  7. Kontakt.
  8. Zmiana wersji językowej/waluty.

Dobrze zaprojektowany nagłówek zawiera wiele z tych informacji zachowując czytelność informacji i nie zajmuje zbyt dużego obszaru strony. Dobrze jest, kiedy pasek z menu nagłówka strony zostaje przypięty na górze strony przy przewinięciu w dól.

Jeśli mamy wiele kategorii w sklepie, nie wszystkie zmieszczą się w pasku menu. W takiej sytuacji powinniśmy wyłonić główne kategorie lub wyświetlić najważniejsze kategorie.

W sklepie internetowym SOTESHOP można definować wiele poziomów kategorii, ale dodatkowo, jeśli w menu będzie zbyt wiele kategorii głównych, to na końcu listy pokaże się dodatkowa opcja rozwinięcia menu i pokazania kategorii, które nie pojawiły się na pasku.

Stopka

19. Edycja adresów URL i linki kanoniczne

Dobre oprogramowanie sklepu generuje automatycznie poprawne linki URL. Adres taki składa się z 3 części:

  1. Domeny
  2. Katalogu - odpowiadającemu danej funkcji programu np. kategoria, karta produktu.
  3. Adresu generowanego na podstawie nazwy końcowej strony.

Dwa pierwsze elementy są generowane automatycznie, ale powinniśmy mieć możliwość zmiany końcowego adresu. Np. dla kategorii "Gitary akustyczne" adres może wyglądać tak: www.example.com/category/gitary-akustyczne - możemy zmienić adres na www.exanmple.com/category/gitary-akustyczne-klasyczne itp.

Opcja ta przydaje się dodatkowo, jeśli zmieniamy nazwę kategorii np. z "Gitary akustyczne" na "Gitary klasyczne". Wtedy możemy dodatkowo zmienić URL z www.example.com/category/gitary-akustyczna na www.example.com/category/gitary-klasyczne. Przy takiej zmianie ważne jest, aby dodać przekierowanie(301) starego linku na nowy.

Linki kanoniczne

Jeśli mamy kilka podobnych stron, do których możemy wejść z kilku kategorii lub pojawiają się pod kilkoma adresami URL, to system powinien wskazać jeden adres do indeksowania. Dzięki temu unikamy powielania treści, co jest nagatywnym zjawiskiem dla pozycjonowania.

Dobre oprogramowanie sklepu automatycznie generuje linki kanoniczne dla generowanych treści i pozwala na dodawanie własnych definicji.

20. Hierarchia nagłówków h1, h2, h3.

Kiedy zapytamy specjalistę SEO, czy mamy mieć wszędzie nagłówki h1, to prawdopodobnie 9/10 osób odpowie, że to jest konieczne. Jednak analizując wyniki wielu tysięcy stron mających pozycję w pierwszej dziesiątce, okazuje się, że około 50% wyników nie ma nagłówka h1. Żeby nie umniejszać wiedzy specjalistów SEO, to mają oni trochę racji, znacznik h1 pomaga i warto go mieć, ale istotną informacją jest także to, że znaczenie jego spada, kolejny raz za sprawą nadużywania go przez wiele firm.

Znacznik h1

Kilka zasad dotyczących znacznika h1:

  1. Znacznik h1 powinien być tylko 1 na stronie. Może to być nazwa kategorii, nazwa produktu itp.
  2. Znacznik może zawierać słowo kluczowe, ale ważniejsze jest, żeby odpowiadał treści strony i nie brzmiał sztucznie.
  3. Warto wykorzystać kilka słów, zdanie, pytanie w tekście znacznika.
  4. Wielkość fontu znacznika h1 powinna być większa niż tekstu i h2.

Znaczniki h2,h3

Znaczenie znaczników h2 i h3 rośnie. Dobrze jest, jeśli na stronie jest ich kilka. Nie mogą one jednak występować jeden z drugim. Jeśli mamy długi tekst podzielmy go na sekcje h2 i podpunktami h3.

Kilka zasad dotyczących znaczników h2 i h3:

  1. Jeśli opisujemy, jak coś zrobić, procedurę wg kolejności kroków, używajmy numerów kolejnych etapów w tytule.
  2. Wielkość fontu h2 powinna być mniejsza od h1, a h3 od h2, ale font h3 powinien być większy od standardowej czcionki.
  3. Nie zmieniajmy fontów i wyglądu h2 i h3 w głównej treści.
  4. Warto używać powiązanych słów kluczowych w nagłówkach.
  5. Jeśli na stronie nie ma znacznika h1, powinny byc znaczniki h2.

21. Sitemap - mapy serwisu dla Google.

Sitemap to specjalny plik, który zawiera listę podstron naszego sklepu/serwisu www. Generowany jest po stronie naszego oprogramowania i dodawany do Google. Co ustalony czas robot indeksujący odczytuje plik Sitemap (np. sitemap.xml) i aktualizuje strony w katalogu.

Zobacz, jak dodać Sitemap w SOTESHOP: Pozycjonowanie

Jak dodać nową stronę do Google bez Sitemap?

Nawet jeśli nie dodamy strony do Sitemap, system indeksujący znajdzie nową stronę w naszym serwisie i ją zaindeksuje. Warunkiem jednak jest link na stronie, która już jest zaindeksowana w wyszukiwarce i ponowne jej odczytanie przez Google. Można też dodać stronę ręcznie, korzystając z Google Search Console. Czas zaindeksowania przeważnie wynosi kilka dni, ale zależy to też od oglądalności naszej strony i tego, jak często robot Google aktualizuje nasze dane.

22. Przekierowania 301 i obsługa błędów: 404, 500.

Każda strona powinna mieć obsługę błędów 301,404,500. Błędów nie da się wykluczyć, ale można wyświetlić poprawne informacje, jeśli się pojawią i szybko naprawić. Kluczowym elemntem, by takie błędy wyłapać, jest korzystanie z Google Search Console, dzięki czemu może zaobserwować wykryte błędy w indeksowaniu.

Co to jest błąd 500?

To błąd systemowy oprogramowania. Pojawia się, kiedy system nie może wyświetlić strony. Jest uznawany za błąd krytyczny. Może wynikać z błędu na serwerze, błędu bazy danych lub innych nieprzewidzianych sytuacji.

Kilka zasad dotyczących błędu 500:

  • Błędy 500 się zdarzają i nie da się ich całkowicie wykluczyć. Jednak w 99.98% przypadkach nie powinno go być.
  • Jeśli błąd 500 się pojawi, nie mogą wyświetlać się kody programu. Jeśli się pojawiają, jest ostrzeżenie o słabym bezpieczeństwie programu.
  • Jeśli wystąpi błąd 500, zalecane jest pokazanie specjalnego komunikatu.
  • Komunikat taki pojawia się na uproszczonej stronie.

Co to jest błąd 404?

Błąd 404 pokazuje się w sytuacji, kiedy wywołujemy adres podstrony serwisu, który nie istnieje. Wystarczy po nazwie domeny napisać cokolwiek np. www.ecample.com/cokolwiekabc123

Kilka zasad dotyczących błędów 404.

  • Obsługa błędów 404 jest bardzo potrzebna i nie można ich zastępować np. przekierowaniem na stronę główną.
  • Ponieważ błąd 404, nie jest błędem krytycznym, tak jak błąd 500, powinien pokazać się z zachowaniem stylu naszej strony.
  • Nie powinno się linkować do nieistniejących stron. Usuwając stronę, trzeba zmienić linki, które do niej prowadzą lub dodać przekierowania (301).

Usunięcie strony i przekierowania 301

Jeśli usuwamy stronę z serwisu, to możemy przekierować stary adres na nowy. Np. jeśli usuwamy wiadomość na blogu, mozemy przekierować wejścia na główną stronę bloga lub na inny post. To samo dotyczy kategorii i produktów w sklepie internetowym.

Jeśli korzystamy z Google Search Conslowe i zobaczymy w raporcie adrest z błędem 404, możemy przekierować je poprawnie na inne strony. Dzięki temu, nawet jak zapomnimy zmienić linków we wszystkich miejsach lub jest to niemożliwe, np. na innych stronach prowadzących do naszego serwisu, możemy zachować poprawne linkowanie w serwisie.

23. Obsługa Open Graph.

Open Graph (opracowany przez Facebooka) to specjalne dane, podobne do znaczników meta, które dostarczają danych o linku prowadzącym do naszej strony takich jak: zdjęcie, tytul, opis. Dane te są wyświetlane zamiast linku do naszego serwisu. Żeby zobaczyć dane Open Graph z dowolnego linku, wystarczy wkleić taki link na Facebooku lub w Messengerze.

Technologia ta jest wykorzystywana przez wiele platform. Ma to duże znaczenie przy udostępnianiu linków w mediach społecznościowych i komunikatorach.

Przeczytaj artykuł: Open Graph. Lepsze linki do sklepu w Social Media.

24. Obsługa uporządkowanych danych Google.

Systemy indeksujące analizują strukturę naszej strony. Starają sie podzielic i pogrupować pobrane informacje. Dane uporządokowane to specjalne oznaczenia na stronie, które pozwalają systemom ideksującym Google lepiej zrozumieć, co przedstawiamy na stronie.

Dzięki temu prezentacja naszej strony jest bardzej interesująca dla klientów np. przy produkcie pojawi się cena, recenzja, dostępność itp. i będzie mieć pozytywny wpływ na pozycję w wyszukiwaniu.

Przeczytaj więcej o uporządkowanych danych w SOTESHOP: Uporządkowane dane

Uporządkowane dane, wyniki wyszukiwania.

Uporządkowane dane, weryfikacja.

25. Optymalizacja szybkości wyświetlania strony.

Szybkość ładowania się stron sklepu ma duże znaczenie, nie tylko dla klientów, ale także jest jednym z parametrów wykorzystywanych przez Google do pozycjonowania. Szybkość strony analizowana jest niezależnie dla stron typu Desktop i wersji mobilnej.

Prędkość ładowania strony można przetestować na stronie Google Page Speed

Optymalizacja czasu wyświetlania strony jest skomplikowanym procesem i zależy od bardzo wiele czynników. Kiedy analizujemy szybkość swojej strony, warto porównać ją ze stronami z top 10, dla wyrażeń, dla których chcemy uzyskać wysoką pozycję. Taka metoda porównawcza bardzo dobrze sprawdza się takze w wielu innych czynnikach SEO i pozwala na lepsze zrozumienie, jakie elementy pownniśmy poprawić w pierwszej kolejności.

Przeczytaj o optymalizacji czasu wyświetlania strony w SOTESHOP: Google PageSpeed. Szybszy sklep.

Sklep internetowy - Page Speed.

26. Obsługa hreflang dla sklepów w różnych wersjach językowych.

Jeśli mamy sklep w kilku wersjach językowych, to konieczna jest obsługa tzw. hreflang. Jeśli w sklepie mamy produkt w języku polskim i angielskim, to mają one różne adresy URL (poprawne rozwiązanie SEO), pomimo że jest to ten sam produkt. Obie strony są ze sobą powiązane i musimy poinformować o tym system indeksujący Google. Możemy tego dokonać automatycznie, jeśli oprogramowanie sklepu, z którego korzystamy, obsługuje hreflang.

Zobacz darmowy dodatek do sklepu internetowego SOTESHOP: Pozycjonowanie międzynarodowe - hreflang

27. Edycja plików HTML.

Jeśli chcemy zastosować w sklepie zaawansowane elementy dotyczące SEO i pozycjonowania, warto mieć możliwość edytowania plików HTML wyglądu sklepu. Takie zmiany powinnien dokonywać programista/webmaster, stosując się do dokumentacji danego programu.

Zobacz dokumentację dla webmasterów w programie SOTESHOP: Dokumentacja dla Webmasterów

28. Wsparcie dla Google Shopping.

Kiedy klienci wyszukują produktów w wyszukiwarce, otrzymują wyniki w postaci listy wyszukiwań, ale także sugerowane są im produkty z Google Shopping. Każde pojawienie się linku do naszego sklepu zwiększa nasze szanse na pozyskanie klienta. Jeśli nasz produkt pojawiać się będzie jednocześnie na liście produktów i wynikach wyszukiwania, będziemy mieć przewagę nad konkurencją.

Zobacz przykład aktywacji Google Shopping w sklepie: Google Shopping

29. Google reCaptcha - zabezpieczenie przed robotami.

Google reCaptcha to system, który pozwala rozpoznać czy odwiedzający naszą stronę jest człowiekiem, czy jest to program, który wchodzi na naszą stronę. Ma to szczególne znaczenie w kontekście negatywnego SEO, które generowane jest nie tylko przez konkurencję, ale także roboty.

Funkcja reCaptcha nie ma bezpośrednie wpływu na SEO, ale pozwala na ograniczenie niechcianego i sztucznego ruchu, który może negatywnie wpływać na pozycję naszej strony.

Przeczytaj artykuł: Łatwiejsze zamówienie z Google reCaptcha

30. Grafika.

Na ostatnim miejscu pojawia się grafika sklepu. Nie jest to przypadek, gdyż podobno najlepiej zapamiętujemy pierwszy i ostatni element z listy.

Wiele w/w elementów ma bepośredni wpływ na wygląd sklepu, ale niezależnie od wszystkich teczninczych elementów, grafika musi być estetyczna i czytelnie przedstawiać informacje. Piękna i dobrze zaprojektowana grafika, zawsze się opłaca. Pamiętajmy, że w pierwszej kolejności oglądają ją klienci. Dobry projekt pozytywnie wpływa na zachowanie klientów, a ten czynnik jest jednym z najważniejszych przy pozycjonowaniu strony. Co więcej, jego znaczenie będzie w najbliższych latach rosnąć.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Powiązane strony

Jak założyć sklep internetowy -  kompleksowy poradnik.

Jak założyć sklep internetowy - kompleksowy poradnik.

28/10/2021
Jeśli jesteś właścicielem małej firmy lub chcesz rozpocząć działalność jako sprzedawca online, założenie sklepu internetowego może być dla Ciebie niezwykle opłacalne. W dobie rosnącego znaczenia e-commerce i coraz większej liczby zakupów dokonywanych przez internet, rynek jest bardzo konkurencyjny, ale jednocześnie pełen możliwości. W tym poradniku przedstawiamy kompleksowe wytyczne dotyczące założenia i prowadzenia sklepu internetowego, które pomogą Ci z sukcesem rozpocząć swoją przygodę z e-commerce.
Co to jest SEO? Proste wyjaśnienie i odpowiedzi na 7 często zadawanych pytań.

Co to jest SEO? Proste wyjaśnienie i odpowiedzi na 7 często zadawanych pytań.

16/11/2021
Dowiedz się, co to jest SEO, skąd wzięła się nazwa i jakie najważniejsze czynniki wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Proste wyjaśnienie i skuteczne narzędzie do pozycjonowania sklepów i stron.
SOTESHOP 8. Blog w sklepie internetowym. Lepsze SEO i skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu.

SOTESHOP 8. Blog w sklepie internetowym. Lepsze SEO i skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu.

22/12/2021
Ukazała się nowa wersja bloga dla sklepu internetowego SOTESHOP w wersji 8. Nowy blog to lepsza prezentacja artykułów, powiązania z produktami, postami, nowe kategorie, galeria zdjęć i przed wszystkim bardzo dobre SEO.