Administracja sklepem

administracja sklepem «proces zarządzania operacjami związanymi z prowadzeniem sklepu internetowego, w tym m.in. aktualizowanie strony internetowej, zarządzanie asortymentem, przetwarzanie zamówień, monitorowanie zapasów, obsługa klientów oraz optymalizacja doświadczenia klienta w sklepie internetowym». Administracja sklepu e-commerce jest złożonym procesem, który wymaga współpracy różnych działów w firmie, takich jak marketing, IT, księgowość i logistyka.

Sklep internetowy składa się z 2 głównych elementów:

  • Frontend - Strony dostępnej dla klientów.
  • Backend - Strony dostępnej tylko dla sprzedawcy - administracja sklepem.

Dodatkowe elementy pozwalające na zarządzanie sklepem to:

  • Zarządzanie przze WebAPI
  • Zarządzanie aktualizacjamu sklepu

Frontend - strona dostępna dla klientów

Strona dostępna dla klientów nazywana jest z angielskiego "frontend". Jest to publicznie dostępna część sklepu internetowego, gdzie klienci mogą przeglądać ofertę, dokonywać zakupów, sprawdzać status zamówienia itp. Najczęściej sklep umieszczany jest w głównej domenie, np. www.example.com.

Backend - zarządzanie sklepem

Oprócz części dostępnej publicznie, sklep internetowy posiada panel administracyjny, dzięki któremu sprzedawca może zarządzać działaniem sklepu, takimi jak: produkty, zamówienia, użytkownicy, import/eksport, analiza danych i wiele innych elementów.

Dostęp do panelu administracyjnego sklepu nie jest publiczny i wymaga uwierzytelnienia, np. przez podanie adresu email i hasła. Ważnym elementem bezpieczeństwa logowania do sklepu jest certyfikat SSL i adres zaczynający się od https:// - dzięki temu połączenie ze sklepem jest szyfrowane i bezpieczne.

Panel administracyjny jest często dostępny w tej samej domenie co sklep, ale z innym wywołaniem, np.:

  • www.example.com/admin
  • www.exaple.com/panel
  • www.example.com/admin.php
  • www.example.com/backend.php

WebAPI

Inną metodą zarządzania sklepem jest wykorzystanie WebAPI. Pozwala ona na dostęp do danych i operacji wykonywanych w panelu administracyjnym sklepu z poziomu innego oprogramowania. Dzięki WebAPI można w prosty sposób zintegrować różne systemy informatyczne.

Połączenie z WebAPI jest możliwe tylko wtedy, kiedy sklep udostępnia takie funkcje. Nie wszystkie funkcje sklepu są dostępne w WebAPI. Aby dowiedzieć się, jakie funkcje sklep obsługuje w WebAPI, należy sprawdzić dokumentację programu.

Aktualizacje sklepu

Dobrą praktyką jest udostępnienie w sklepie odrębnego systemu aktualizacji. Przeznaczony jest on dla administratorów sklepu, którzy mogą wykonywać aktualizację oprogramowania. Często stosowane jest odrębne uwierzytelnienie wymagane do dostępu do systemu aktualizacji.

Dodatkową zaletą osobnego systemu aktualizacji jest możliwość dokonywania pełnych zmian po stronie sklepu (frontend) i panelu administracyjnego (backend), gdyż zmiany te są wykonywane przez niezależny

 

Bibliografia

Powiązane hasła

sklep internetowy «serwis internetowy oferujący sprzedaż produktów i usług online» zob. też ◦ e-sklep, ◦ e-shop.;
WebApi inaczej interfejs webowy z angielskiego Web Application Programming Interfaces «ustandaryzowana metoda wymiany danych między różnymi programami». Standard WebAPI umożliwia jednemu programowi wysyłanie i/lub odbieranie danych z innego programu bez konieczności zmiany jego kodu. Metoda ta pozwala na rozszerzanie funkcjonalności oprogramowania i dostosowywania go do indywidualnych potrzeb. Użytkownikiem interfejsu webowego są aplikacje bez bezpośredniego udziału człowieka.
Wybierz literę od której zaczyna się hasło.

Załóż swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep