SMO «wszelka aktywność w internetowych kanałach sieci społecznościowych mająca na celu promowanie marki, firmy, produktów lub usług» [z angielskiego, skrót od nazwy Social Media Optimization]
Facebook «serwis społecznościowy; platforma obsługująca sieć społecznościową o zróżnicowanym charakterze: od prywatnego, zrzeszającego krąg osób najbliższych, przez instytucjonalny, tworzący relacje o statusie nierównorzędnym w komunikacji, tzn. instytucja, firma vs. osoba prywatna, po rozbudowujące się grupy skupiające się wokół przedstawionych przez użytkowników przeszłych lub przyszłych wydarzeń bądź ogólnie – zaproponowanych tematów»
Instagram «serwis społecznościowy; platforma obsługująca sieć społecznościową przede wszystkim w zakresie publikacji zdjęć
LinkedIn «serwis społecznościowy o charakterze zawodowym służący przede wszystkim do tworzenia sieci kontaktów profesjonalnych, gromadzenia rekomendacji, prezentowania ścieżki kariery zawodowej, informowania o otwartych rekrutacjach, a także do zamieszczania wiadomości dotyczących danej profesji, artykułów dziedzinowych oraz do komunikowania się użytkowników i wymiany między nimi poglądów na tematy zawodowe»
Twitter «serwis społecznościowy umożliwiający zamieszczanie krótkich, aktualnych informacji dotyczących zwykle teraźniejszości, newsów itp.»
WhatsApp «aplikacja komputerowa; komunikator sieciowy przeznaczony dla urządzeń mobilnych»
YouTube «serwis internetowy zawierający materiały video, najczęściej z opisem»
piksel Facebooka «dostępne na platformie sieci społecznościowej Facebook narzędzie służące do oceny skuteczności komunikatów reklamowych opierające się na analizie działań podejmowanych przez użytkownika w obrębie witryny»
reklama video «komunikat reklamowy w postaci filmu zamieszczony w zasobach sieci społecznościowej» Facebook podstawowa specyfikacja: rozdzielność – jak najwyższa, rozmiar pliku – do 4 GB, czas trwania – 1 s do 240 min, proporcja 16 : 9 oraz 9 : 16, format napisów .srt, nagłówek linku – 25 znaków, opis linku – 30 znaków, format audio – ACC. LinkedIn podstawowa specyfikacja: rozdzielność – jak najwyższa, rozmiar pliku – od 75kB do 200 MB, czas trwania – 3 s do 30 min, proporcja 16 : 9 oraz 9 : 16, format napisów – .srt, format audio – ACC. Instagram czas trwania: w postach do 1 min, w IGTV powyżej 1 min.
reklama obraz z opisem «komunikat reklamowy w postaci obrazu w formacie .jpg lub .png, lub niekiedy .gif; np. na Facebooku z możliwym nagłówkiem i opisem»
reklama karuzelowa «komunikat reklamowy złożony z kilku, kilkunastu następujących po sobie kart, często z nagłówkiem i opisem» Facebook podstawowa specyfikacja: liczba kart – od 2 do 10, format – .jpg lub .png, sugerowane format video – .mp4 lub .mov.
reklama w formie kolekcji «komunikat reklamowy w formie obrazy, najczęściej filmu przedstawiający w tle produkty linkowany do reklamy pełnoekranowej (podstrony)»
reklama kanwowa, kanwa zob. Facebook Canvas
aktywny «informacja o stanie konta, która oznacza, że użytkownik korzysta w danym momencie z danego portalu (np. zielona kropka w sieci Instagram, w komunikatorze Messenger»
bio «opis profilu, zazwyczaj zawierający informacje o właścicielu konta (skrót od biogram)»
bliscy znajomi «wybrana grupa użytkowników obserwujących profil, która może widzieć opublikowane tylko dla nich posty i relacje, niewyświetlające się dla pozostałych użytkowników»
boomerang «filtr powtarzający nagrany obraz w pętli»
czat «rozmowa przez Internet w formie zapisu w czasie rzeczywistym» z ang. Chat
„dla ciebie” «zakładka, w której wyświetlają się posty i filmy IGTV nieobserwowanych osób, bazowane na preferencjach użytkowników»
DM «prywatna wiadomość przeznaczona dla wybranego użytkownika» z ang. Direct Message
event zob. wydarzenia
Facebook Canvas «wewnątrzfacebookowy format reklamowy w postaci odesłania (najczęściej poprzez krótkie, linkowane video) do pełnoekranowej postaci reklamy»
fanfiction «historia w formie opowiadania napisana przez fana na temat wybranego idola, celebryty itp., zazwyczaj publikowana w częściach i w różnych formatach gatunkowych»
fanpage «konto stworzone z myślą o znanej osobie, o wydarzeniu, o firmie»
feed «strumień wyświetlanych zdjęć na profilu sieci Instagram, decydujący o wyglądzie tego profilu»
follow for follow «dosłownie: „jeśli ty mnie zaobserwujesz, to ja cię też zaobserwuję”»; skrót f4f
follower «użytkownik obserwujący wybrany profil; na stronie głównej tego użytkownika wyświetlają się posty i relacje obserwowanego profilu»
friend, friends zob. znajomy, bliscy znajomi
groupchat «konwersacja grupowa; rozmowa w ramach wybranej grupy, np. w komunikatorze WhatsApp»
hasztag «zawarty w opisie posta lub relacji link do innych treści nim oznaczonych; potencjalnie do zaobserwowania»
IGTV «zasób sieci społecznościowej zawierający nagrania obejmujące czas dłuższy niż 1 min, utrwalone i przechowywane się przez dłuższy czas, z możliwością polubienia i skomentowania» z ang. Instagram Television
kanał YouTube «konto indywidualne, firmowe, umożliwiające publikację materiałów video; konto pozwala na funkcję subskrybcji»
kanwa zob. Facebook Canvas
karuzela zob. reklama karuzelowa
LeadAdds «działanie reklamowe w postaci interaktywnych formularzy na Facebooku i LinkedIn, nastawione na pozyskiwanie leadów, tj. potencjalnych klientów»
like «oznaka, że użytkownik pozytywnie zareagował na post; inaczej polubienie, serduszko»
like for like «dosłownie: „jeśli ty mnie zalajkujesz, to ja cię też zalajkuję”»; skrót l4l
live «materiał nagrywany na żywo, z możliwością nieograniczonego komentowania i polubiania»
mem «zdjęcie, film lub grafika z żartobliwym podpisem»
naklejki «zdjęcia lub grafiki możliwe do wysłania bez automatycznego zapisywania ich w pamięci telefonu, łatwe do wyszukania w konkretnej zakładce»
news feed «centralna, główna treść contentu strony, np. w sieci społecznościowej Facebook»
one-shot «jednoczęściowe fanfiction, bez kontynuacji»
oznaczenie «zawarty w opisie posta lub relacji link do czyjegoś profilu; inaczej tag»
pokaz slajdów «komunikat reklamowy zawierający najczęściej od 1 do 10 slajdów w pętli»
post «opublikowana w sieci społecznościowej treść (wpis, nagranie, zdjęcie); najczęściej dająca możliwość
skomentowania oraz polubienia»polubienie zob. like
profil «strona główna użytkownika zamieszczona w sieci społecznościowej»
proponowane «zakładka, w której wyświetlają się konta publikujące podobne treści do obserwowanych przez użytkownika, znajdujące się w kontaktach telefonicznych lub obserwowane przez obserwujących/obserwowanych»
remarketing «typ marketingu internetowego mający na celu przedstawienie informacji o ofercie, reklamy użytkownikom wcześniej odwiedzającym już daną stronę WWW»
repost «udostępnienie zawartości treści innych profili na własnym koncie w sieci społecznościowej»
share «inaczej: udostępnij coś, podziel się wiadomością»
story «nietrwała treść, ukazująca się w innym miejscu niż posty, tzn. na pasku nad postami w postaci grafik, znikająca po 24 godzinach; jest niemożliwa do skomentowania lub polubienia w sieci Instagram; inaczej relacja lub status, np. w sieciach Facebook, Instagram, YouTube»
strona główna «strona, na której wyświetlają się posty i relacje obserwowanych osób i hasztagów»
unfollow «zaprzestanie obserwowania czyjegoś profilu»
wydarzenia «zakładka, w której znajdują się zapisane przez jakiegoś użytkownika informacje dotyczące jakiegoś zdarzenia, np. spotkania, koncertu, promocji produktu itp.; zakładka, która daje możliwość wyszukania interesującego typu zdarzenia przez użytkownika oraz możliwość utworzenia własnej informacji o danym zdarzeniu; wydarzenie pojawia się w postaci hiperlinkowanego postu do odrębnej strony, np. na Facebooku» z ang. Event
wyróżnione relacje «wybrane relacje widoczne na stronie profilu, widoczne dla każdego lub obserwujących przez nieograniczony czas; maksymalna liczba relacji w jednej wyróżnionej wynosi 100 relacji»
zapisane «zakładka, w której znajdują się zarchiwizowane posty»
znacznik «QR Kod przeznaczony do zeskanowania powodujący możliwość automatycznego zaobserwowania kogoś, czyjegoś profilu»
znajomy zob. bliscy znajomi
(opr. Piotr Fliciński i zespół SOTE sp. j.; źródła: https://pl-pl.facebook.com/business; M. Maltraversi, SEO & SEM. Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu, Warszawa 2017)