Rabat

rabat «zniżka, obniżenie kosztów zakupu itp., np. rabat kwotowy, procentowy, rabat na dodatkowe funkcje sklepu».

Rabat jest narzędziem marketingowym, który ma zachęcić klienta do zakupu towaru lub do skorzystania z usługi. Udzielnie rabatu może najczęściej skutkować obniżką ceny przy zakupie większej liczby produktów bądź obniżką ceny przy dokonaniu zakupów w przyszłości (np. przyznanie kuponu rabatowego), bądź też uzyskaniem dodatkowych sztuk produktu za darmo (tzw. rabat towarowy).  

 

Przykłady obliczania rabatu

Proste przykłady obliczania różnych rodzajów rabatów. 

Legenda

  • A - przykładowy produkt
  • X - cena produktu przed rabatem
  • Y - cena po rabacie
  • R - rabat

Rabat procentowy 

Wzór obliczenia rabatu procentowego brutto. Dla ceny netto rabat wyliczany jest analogicznie.

Przykład udzielenia rabatu 10% dla produktu A w cenie 200 zł brutto.

  • X = 200 
  • R = 10 

Cena produktu A po rabacie wynosi: 180 zł brutto

Rabat kwotowy 

Wzór obliczania rabatu kwotowego brutto. Dla ceny netto rabat kwotowy wyliczany jest analogicznie.

Przykład udzielenia rabatu 30 zł dla produktu A w cenie 200 zł brutto.

Cena produktu A po rabacie kwotowym wynosi 170 zł brutto.

Rabaty zależne od ilości produktów

Przykład wyliczenia rabatu dla 3 produktów. Dla każdego kolejnego produktu przydzielany jest inny rabat. Jest to model często wykorzystywany w promocjach, gdzie rabaty udzielane są na kolejne zakupy. Kolejność zakupu zależy od kupującego. 

  • 1 produkt 50 zł rabat 10%
  • 2 produkt 60 zł rabat 20%
  • 3 produkt 70 zł rabat 25%

Cena przed rabatem wynosi 180 zł brutto. Cena po rabacie 145.50 zł brutto. 

Sytuacja jest nieco inna, kiedy stosujemy rabaty na zakup produktów w ramach jednego zamówienia. Wtedy dla sprzedawcy najkorzystniejsze jest ułożenie rabatów w odpowiedniej kolejności od najdrozszego produktu do najtańszego. Wtedy otrzymamy:

  • 1 produkt 70 zł rabat 10%
  • 2 produkt 60 zł rabat 20%
  • 3 produkt 50 zł rabat 25%

Cena po rabacie wynosi 148.50 i różni się od poprzedniej ceny o 1.66%.

 

Czym różnią się rabat brutto i rabat netto

W przypadku sprzedaży b2b najczęściej prezentowany jest rabat netto, w sprzedaży detalicznej b2c rabat brutto. Różnice zależą od rodzaju rabatu i jego wyliczania. Inne różnice będą w przypadku rabatu procentowego, a inne w przypadku rabatu kwotowego. 

Założenia do wyliczeń i wzorów:

  • N - cena netto
  • V - stawka VAT wyrażana w posiaci ułamka dziesiętnego np. dla VAT 23%% będzie to 1.23
  • B - cena brutto
  • R - rabat
    • procentowy - wyrażany w posiaci ułamka dziesiętnego np. dla rabatu 10% będzie to 0.9
    • kwotowy - wyrażany w postaci liczbny rzeczywistej np. 50 zł
  • X - cena netto po rabacie
  • Y - cena brutto po rabacie

Rabat procentowy

W przypakdu rabatu procentowego nie ma znaczenia, czy rabat liczymy od ceny netto, czy brutto. Oba rabaty różnią się (dla stawki VAT większej od 0), jeśli brać pod uwagę wartość kwotową, ale wynik końcowy jest taki sam.

Wyliczenie ceny brutto od ceny netto z ujęciem stawki VAT:

Wyliczenie ceny po rabacie od ceny brutto:

Wyliczenie ceny po rabacie od ceny netto i przekształcenie do brutto:

Niezależnie czy zastosujemy rabat liczony od ceny netto, czy brutto, wynik jest taki sam i wynosi: N* V * R.

Rabat kwotowy

Wynik otrzymany w wyniku zastosowania rabatu kwotowego do cenny netto jest inny niż w przypadku zastsowania go do ceny brutto. 

Wyliczenie ceny po rabacie od ceny brutto:

Wyliczenie ceny po rabacie od ceny netto:

Ceny po rabacie nie są takie same:

 

 

Powiązane hasła

karta podarunkowa «fizyczna bądź wirtualna karta o określonej wartości uprawniająca do zakupu wybranego produktu z asortymentu sklepu, e-sklepu, platformy sprzedażowej, marketplace lub do skorzystania z wybranej usługi przez klienta».
kod rabatowy «ciąg znaków, najczęściej złożony z liter i cyfr, który uruchamia zniżkę przy zakupie towarów lub usług»
Wybierz literę od której zaczyna się hasło.

Załóż swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep