historia ceny «informacja o wysokości ceny udostępniana w sposób jawny konsumentowi przez przedsiębiorcę». Prawny wymóg informowania klienta o obowiązującej najniższej cenie na produkt lub usługę przy okazji wprowadzania promocji, obniżki ustanowiła tzw. dyrektywa Omnibus. Przepisy weszły w życie w Polsce od 1 stycznia 2023 r. i mają na celu zwiększenie ochrony konsumenta.
Ochrona konsumenta – nie tylko cena wpływa na decyzję zakupową
Przedsiębiorcy, w tym sklepy internetowe, mają obowiązek m.in:
prezentować obok informacji o obniżonej cenie również informacji o najniższej cenie danego towaru lub usługi obowiązującej w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, promocji (np. tzw. wyprzedaże, akcje typu black Friday itp.),
wskazać, czy podejmuje działania i jakiego są to rodzaju działania, aby zweryfikować prawdziwość publikowanej opinii (recenzji) o produkcie lub usłudze (czy opinię wyraził ktoś, kto faktycznie kupił produkt, ktoś używał czegoś itd.).
https://tiny.pl/wjsx3 – „Business Insider”, edycja polska, dostęp on-line: 12.01.2023, artykuł.
Powiązane hasła
cena omnibus
«wymagana prawem informacja o najniższej cenie produktu obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji, obniżki itd., umieszczona przy cenie promocyjnej, obniżonej». Zasady i wymóg informowania klientów o cenie omnibus wprowadziła tzw. dyrektywa Omnibus UE (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/2161 z 27 listopada 2019 r.), która ma na celu zwiększenie ochrony konsumenta w e-commerce. cena sprzedaży
«inaczej: cena sprzedaży brutto, skorygowana o udzielone rabaty, bonifikaty i podobne opusty, zmniejszona o należny od tej sprzedaży podatek od towarów i usług, czyli VAT. Podatek VAT nie ma charakteru cenotwórczego, podwyższa on natomiast należną kwotę od odbiorcy. Na podstawie: I. Olchowicz, Podstawy rachunkowości. Wykład, Difin, Warszawa 2006, s. 283 (cyt. za Wikipedia). cena zakupu
«kwota należna sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o cło itp., obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzysk». rabat
«zniżka, obniżenie kosztów zakupu itp., np. rabat kwotowy, procentowy, rabat na dodatkowe funkcje sklepu».